• Civilsamhället behövs som aldrig förr

Under pandemin har vi sett ett civilsamhälle som gjort stora insatser för att skapa samhällsgemenskap. Men samtidigt har de drabbats av penningbrist. Aktiviteter har ställts in och många har haft svårt att samla in medel. Därför är det positivt att KD drivit frågan i riksdagen och ett utökat stöd är på gång. Men det behövs mer. Civilsamhället behövs även 2021!

Civilsamhället behövs som aldrig förr!

• När bussen utan förare kommer hem till dig

Självkörande bussar? Flygande bilar? Elladdning då du kör på vägen? Elflygplan. Mycket verkar vara science-fiction men snart är de i vår vardag. Därför måste vi planera för ett annat samhälle än det vi är vana vid. Detta är ett debattinlägg som jag skrivit med Magnus Jacobsson och som varit publicerat i flera olika tidningar.

...
  • Debattartikel inför årets budgetdebatt

Den 2-3 november har vi budgetdebatt. Egentligen hade vi den i juni, men då hade inte S och V några budgetalternativ att presentera. Vi fem som är gruppledare för GrönBlå Samverkan har skrivit ett antal av de bärande tankar som vi har inför kommande år och är ett underlag för budget. Detta inlägg har publicerats i flera av våra tidningar.

Vi tar bort de byråkratiska hindren

GrönBlå samverkan satsar för att minska vårdskulden och hantera effekterna av covid-19. Dessutom ska vi leda ...
  • KD är det nya landsbygdspartiet

Vid Kristdemokraternas riksting beslöt partiet att utforma en ny politik för landsbygden. Vi ser att stad och land skapar många klyftor och vi vill värna möjligheten att bo och leva på landsbygden.

Artikel i GT

• Debattinlägg om MIK

I dagens GP finns ett debattinlägg som jag undertecknat tillsammans med en rad personer som är engagerade inom MIK. Detta står för Medie- och informationskunnighet och är i fokus för den årliga UNESCO-konferensen som vi i år är värdar för. När Bokmässan slår upp sina portar så är medievetenhet ett av temana. Länk till debattinlägget i GP: https://www.gp.se/debatt/svenskarna-d%C3%A5liga-p%C3%A5-k%C3%A4llkritik-nu-ska-vi-bli-v%C3%A4rldsb%C3%A4st-1.18486985

• Debattinlägg i NLT

Inför vår valkickoff i Lidköping skrev jag denna debattartikel som publicerades i NLT.

Vi vill ha ett lagom EU

På lördag har Kristdemokraterna i Skaraborg valkickoff på torget i Lidköping. Vi kommer att ha en kampanj kring ordet lagom. EU får inte bli en superstat. Den franske presidenten Macron har drivit ett antal frågor inför valet som pekar i riktning mot ett Europas förenta stater. Detta säger vi kristdemokrater bestämt nej till. Vi är EU-vänliga men samtidigt...

• Vi presenterar vårt budgetförslag för regionen

BlåGrön Samverkan presenterar sitt budgetförslag i ett debattinlägg. Vi har de senaste åren gjort stora insatser för vården och håller fast vid den inslagna vägen. Stora medel satsas på en omställning av vården. Vi är oerhört angelägna att erbjuda en god vård för våra invånare. Läs mer och hör gärna av dig.

• KD vill ha ett lagom Europa

Denna debattartikel är införd i SLA 4 maj 2019. I dag inleder vi Kristdemokraternas valrörelse i Skaraborg genom en kick-off på torget i Lidköping.

KD vill ha ett lagom EU

På lördag drar vi igång valrörelse igen. Denna gång satsar Kristdemokraterna på en framgång i Europaparlamentsvalet. Svenskarna går till valurnorna den 26 maj och det blåser medvind för KD. Det tror vi också gynnar oss i valet att utse de svenska representanterna till EU.

Vår kampa...

• Inlägg om kultursamverkansmodellen

Detta är ett inlägg i debatten om kultursamverkansmodellen. Jag tillhör anhängarna av modellen, men menar att staten, dvs regeringen, inte tagit sitt ansvar. Så här är mitt resonemang men anledning av den senaste tidens debatten om neddragningar i statsbudgeten.

• Besöksnäringen växer och Skaraborg är intressant

Skaraborg har mycket att erbjuda för turister. Inte minst vårt kulturarv. Allt tyder på att Kata Gård, vid Varnhems klosterkyrka, kommer att presentera sensationellt höga siffror när säsongen är slut (den pågår just nu då många utländska turister finns här).

Mariestadstidningen uppmärksammar den ökande natur- och kulturturismen. Genom att koppla samman flera besöksmål i Skaraborg får vi en kraftsamling som innebär fler besökare. Karlsborgs Fästning, Göta Kanal, Kata Gård och Läckö Slot...