• Våren är på gång

Jag gillar våren. När man möter de första värmande solstrålarna om kinderna så ger det en härlig känsla. Det spirar i naturen och fåglarna drar igång skönsång på morgonen. Snart är det dags för köksträdgården och på skrivbordet hemma står de små plantorna som vårdas ömtåligt. Någon gång senare i sommar ska det bli skörd. Våren har ett härligt budskap. Den mörka och kalla vintern lägger vi bakom oss och ser fram emot sommar och sol. Då blir det också många som möts i parker, trädgårdar och stränder. Grillar plockas fram och man bjuder in vänner för att umgås. Den värme som våren lockar med kan också överföras på våra liv. Det värmer en medmänniska när vi bryr oss, sträcker ut en hand, ringer ett samtal, skickar ett meddelande eller tar en fika tillsammans. Att dela livet är bland det mest värdefulla vi kan göra. Jag läste en rapport om att över hälften av en grupp äldre upplever ensamhet. De kan ha det materiellt gott, men saknar mänsklig närvaro. Tänk vilka insatser vi kan göra för varandra. När vi talar om ett medmänskligare samhälle så behöver det inte kosta miljarder. Det handlar snarare om att sträcka ut en hand.