• Inget försvinner egentligen

I dag har jag eldat upp en massa skräp. Ett enkelt sätt att bli av med det. Men egentligen blir man inte av med det då övergår till andra former. Ofta lurar vi oss själva genom att inte tänka igenom konsekvenserna av våra handlingar. Alltför länge har vi levt med ”slit- och släng”-tankar som gör att vi är av med något då vi lagt det i soptunnan eller spolat ned det i avloppet. Visst försvinner det från oss men hamnar hos någon annan. Vi blir alltså inte av med ett problem vi bara lämnar det till någon annan att lösa det. Hållbar utveckling kan definieras på många sätt, men Bruntland-rapporten beskrev det som ”En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”.

Den som vill värna miljö och klimat funderar lite längre på vad som är hållbart. Det vi kan lösa i dag, här och nu, ska vi ta ansvar för och inte överlåta det till kommande generationer. Det är ansvarsfullt.