• Lyckad kväll om Grannsamverkan

Det blev en lyckad kväll då Brottsförebyggande Rådet bjöd in till information om Grannsamverkan. Jag är ordförande för BRÅ som har till uppgift att verka för att förebygga brott i Skövde. Detta gör vi tillsammans med Polisen, Västra Götalandsregionen, Fastighetsägarna, Brottsofferjouren, Näringslivet i Skövde och våra egna förvaltningar inom kommunen.

Grannsamverkan handlar om  att grannar tar ansvar för att vaka över sina områden genom att hålla ögonen öppna och hjälpas åt med tillsyn. Under kvällen gavs flera praktiska exempel på hur man meddelar varandra att man reser bort och då tar grannarna ett ansvar för att t ex se till att brevlådan inte blir fylld eller att det ser skottat ut.

Under kvällen medverkade Matilda Kaufeldt som är kommunpolis och berättade om hur ett grannområde kan arbeta i samverkan med polisen och hur man får tillgång till skyltarna ”Här pågår grannsamverkan”. Jenny Larsson från Studieförbundet Vuxenskolan medverkade med information hur man drar igång ett arbete. De som är intresserade att ta ett initiativ i sitt område kan kontakta Jenny.

Brottsförebyggande Rådet fick uppmaningen från flera deltagare att återkomma med liknande träffar.