• Snart Kulturarvsdagen

Till helgen är det dags för Kulturarvsdagen och årets tema är  ”Natur och kulturarv – miljöer med möjligheter”. I år äger Kulturarvsdagen rum 8-10 september och samtliga av Sveriges landskap är i år representerade! I vårt län är det mängder av öppna hus. I en serie artiklar i media har jag, tillsammans med andra kristdemokrater, skrivit artiklar som beskriver vår syn på kulturarvet.

Det råder just nu ett stort intresse för kulturarvsfrågor. På många museer drar barnvagnarna in och vid ett besök på Sjöfartsmuseet i Göteborg dominerade småbarnsföräldrarna då jag var på besök. Vi ser att många föräldrar åker till museer och andra besöksmål med sina barn. Gravfältet Pilane är ett utmärkt exempel på detta där skulpturer i det öppna landskapet lockar. En historisk plats som ständigt förnyas och utvecklas. Kulturarvet måste bevaras, men också användas och utvecklas.

I Skaraborg ser vi ett mycket stort intresse för historiska skeenden. Olov Skötkonungs dop visar att vårt område sedan lång tid haft internationella kontakter. Dagens forskning visar att anledningen till att kristendomen kom så tidigt till våra trakter hade med vikingarna att göra. Utställningen om de kristna vikingarna på Västergötlands Museum förmedlar nytt ljus över svensk historieskrivning. Kata, en av vikingatidens starka kvinnor, har legat slumrande i sin gravkista i Varnhem, men har nu hamnat i strålkastarljuset. Bilden ovan är från Västergötlands Museum i Skara och i Varnhem har det senaste besöksmålet Kata Gård blivit en succé. Över 55 000 besökare har varit där sedan invigningen i våras.

När Kulturarvsdagen firas kommer många berättelser att framföras. Dagens generation får, via kulturarvet, kontakt med tidigare generationer, vilket skapar mening och sammanhang, förståelse över vilka vi är och varför vi är som vi är. Kulturarvsfrågorna är angelägna. Som kristdemokrater driver vi frågan om kulturarv som ämne i kulturskolan och ser också kulturarvsskolor. Detta kan t ex vara en hembygdsgård som öppnar upp en dag eller bjuder in till ett läger.

På vårt sommarställe finns ett gammalt utedass. Detta brukar intressera alla barn som besöker oss. Och frågan. som flera barn framfört, kanske är rätt naturlig för ett barn: Hur spolade dom?