• Vatten- ett livsmedel som vi inte kan ta för givet

Det finns många saker som vi tar för givet och kanske inte ens uppskattar. Men så en dag så händer något och vi blir plötsligt medvetna och engagerade. Så är det på många av livets områden. I dag har jag varit på stranden och uppskattat Vänerns rena och fantastiska vatten.  Där vi badar är siktdjupet mer än två meter och det är en härlig känsla att kunna bada i detta innanhav. Samtidigt så är vatten ett av våra viktigaste livsmedel. När man blickar ut över Vänerns enorma yta så är det svårt att ta till sig budskapet om att rent vatten är en bristvara. För oss finns det gott om vatten, medan i andra länder, är längtan efter att få släcka sin törst dagligen en stor kamp. Det finns många skäl för att vi ska vara måna om våra rena sjöar, men också att vara tacksam över denna enorma tillgång. Tyvärr är det kanske så att vi tar vatten för givet, men även vi kan en dag hamna i en situation där vatten är en bristvara. Denna sommar har torkan, dvs avsaknad av vatten, blivit en påminnelse för många och för många bönder så råder kris. Årets skörd ser ut att bli rekordlåg. Dagens bad gav anledning till flera reflektioner om vatten.