• Vi är en fristadsregion

Västra Götalandsregionen är en fristadsregion. Det innebär att vi vill vara en röst för yttrandefrihet. Det pågår i många länder (alltför många) begränsningar för vad poeter, textförfattare, journalister och många kulturarbetare får säga. Myndigheterna slår till och begränsar friheten för konstnärer och många får sätta livet till. Inte minst bland journalister. Många författare har tvingats gå i landsflykt.

ICORN som är en internationell organisation arbetar med att fristäder runt om i världen ingår i ett nätverk. I Västra Götalandsregionen uppmanar vi kommuner att bli fristäder. I Sverige finns nu 24 kommuner som är medlemmar i organisationen.

Det finns en vandringsutställning om vårt arbete som nu är på turné. Förra sommaren var den på Bohusläns Museum och nu finns den i entréhallen till Biblioteket i Bengtsfors där också gymnasieskolan ligger. Utställningen beskriver varför vi är engagerade i frågan och lyfter också fram några fristadskonstnärer och deras livsöden.

Nästa anhalt för utställningen blir i Borås som håller på att förbereda sig för att bli en fristad.