• ANDERS LUNDSTRÖM: DE 5 BÄSTA SEMESTERTIPSEN I SKÅNE

KRÖNIKA. Det kommer att bli en annorlunda sommar. Många fler kommer att tillbringa sommaren hemma i Skåne. Ja, allt handlar om covid-19, smittskydd och att hålla fysiskt avstånd till andra just nu. Men många tänker säkert på sin semester och nu börjar det komma rekommendationer om hur vi i Sverige kan hantera situationen under sommarmånaderna. Resor som motsvarar en till två timmar med bil från hemorten kan genomföras under vissa förutsättningar. Naturligtvis är det viktigt man att inte träffar äldre eller riskgrupper, deltar i större sociala sammanhang, och har resa och boende som ger minsta möjliga sociala kontakt.

Tanken bakom att inte resa för långt är att det inte går att garantera hälso- och sjukvård om du lämnar din region. Om allt för många tar sig till Västkusten, Skåne eller kanske Gotland kan kapacitetsbrist uppstå och vi kan få en ansträngd sommar på våra sjukhus. Så tänk till och tänk om kring din semester. Här kommer i alla fall mina fem bästa hemestertips i Skåne sommaren 2020. Listan är mina smultronställen och utan rangordning. Så se det som inspiration och gör din egen topplista. Det viktigaste är att du tar hand om dig själv, dina nära och kära och gör roliga och energigivande saker i sommar. Det behöver vi alla efter denna långa och tuffa vår.

Ebbas fik i Helsingborg. I centrala Helsingborg på Bruksgatan ligger detta unika 50-talsinspirerade café med ett 40-tal olika kakor att välja på. Gillar du fika, stora kakor, cool inredning och Helsingborg är detta platsen att besöka i sommar. Naturligtvis ligger Helsingborg mig varmt om hjärtat och det finns mycket mer att se, uppleva och göra i Sundets Pärla året om.

Har du inte upplevt Kullahalvön med Kullaberg har du missat något i ditt liv. Här finns det gott om plats att bada, bergsklättra, bara njuta av livet och vandra omkring. Kullaberg med sina mytomspunna grottor, sin berömda fyr och Lars Vilks platsspecifika konstverk Nimis (av latin ”för mycket”) är ett måste för alla skåningar att besöka minst en gång om året.

Mitt på Österlen ligger Kivik, med sina äppelodlingar, vackra omgivningar och fantastiska badstränder. Här har du nära till Stenshuvuds nationalpark, Haväng och Kiviks musteri. Ett annat måste för alla litteraturintresserade skåningar är att besöka Fritjof Nilsson Piratens grav vid Ravlunda kyrka som ligger precis söder om Brösarps backar.

Malmö – ”Haur du sett Malmö har du sett världen” – för en helsingborgare som jag finns det alltid någon slags hatkärlek till Malmö. Det är inget kul att MFF dominerat Allsvenskan de senaste åren, Öresundsbron inte kom till det kortaste stället i Öresund och att Malmö är residensstad i Skåne. Men trots detta finns även kärlek till denna storebror bland skånska städer och allt det som går att uppleva, upptäcka och känna i Sveriges tredje största stad. Malmö har något som ingen annan stad har i Skåne och det måste bara upptäckas om och om igen. För alla skåningar.

Kristianstad – Skånes politiska huvudstad – med sin rika natur och fauna måste också finnas med på alla skåningarnas grand tour sommaren 2020. En gemytligare stad är svårt att finna i Skåne med så rik kultur, raka boulevarder och mysig stadskärna. Lägger man till besök i Åhus med bästa glassen, så är lyckan total. Det finns mycket att upptäcka i Kristianstad och kanske det mest udda är Sveriges lägsta punkt. Marknivån ligger 2,32 meter under havsnivån och finns strax utanför Kristianstad.

Detta är bara fem av hundratals intressanta och spännande platser som finns inom alla skåningars räckhåll under sommaren 2020. Tänk på att godbitarna många gånger finns inom en till två timmars resande. Nu gäller det att alla håller i, håller ut och håller avstånd – så klarar vi denna pandemi på ett bra sätt, samtidigt som vi får uppleva Skåne och allt det fantastiska som finns precis runt hörnet.

Anders Lundström (KD), regionråd och ordförande sjukhusstyrelse Helsingborg