• Låt människor ta ett ordentligt farväl!

Ett värdigt avsked är avgörande i sorgearbetet efter förlusten av en anhörig. Därför bör begravningar vara ett undantag från begränsningen till åtta personer för allmänna sammankomster anser Kristdemokraterna i Region Skåne.

Regeringen meddelade i förra veckan att allmänna sammankomster kommer att begränsas till endast åtta personer. Detta är ett viktigt beslut eftersom alla måste ta smittspridningen på största allvar. Det gäller att hålla ut och hålla i och det är viktigt med tydlighet. Samtidigt har både länsstyrelsen och Svenska Kyrkan skrivit i sina remissvar till regeringen att begravningar bör omfattas av andra regler. De förordar en maxgräns på 20 personer. Det är en viktig synpunkt som Kristdemokraterna i Region Skåne stödjer.

– Att få ta farväl ordentligt är en viktig del i sorgearbetet för alla som förlorat en närstående. Fester, bröllop och andra högtidliga firanden går att skjuta upp, men inte en begravning, säger Per Einarsson, regionråd och gruppledare för Kristdemokraterna i Region Skåne.

En begränsning på 20 personer som får vara med vid en begravning i en lokal där utrymmet tillåter och med fysisk distans är en bra avvägning, samtidigt som samhället i övrigt ställer om.

– Människor måste helt enkelt få bearbeta sin sorg och ta farväl på riktigt. Sörjande anhöriga ska inte tvingas fatta svåra beslut eller dra lott om vilket syskon eller vilket barn som ska få vara med på begravningen, avslutar Per Einarsson.

Kontakt:

Per Einarsson