• Kristdemokraterna i Region Skåne söker politiska sekreterare för en intensiv mandatperiod 2023-2026

Ansök senast 2022-11-13

Är du politiskt intresserad och delar kristdemokraternas värderingar? Har du dessutom en vass penna och kunskaper inom grafik, kommunikation och digitala medier? Eller intresserad av sjukvårdspolitik och vill förbättra Region Skåne så att vi får en trygg, tillgänglig och patientnära vård genom genomarbetade förslag? I så fall hoppas vi att du söker någon av de tjänster (3-4 stycken) som Kristdemokraterna i Region Skåne utlyser nu inför mandatperioden 2023-2026.

Kristdemokraterna i Region Skåne gick framåt i valet 2022 och behöver inför den nya mandatperioden bygga en stark och uthållig organisation för att förvalta valresultatet, driva aktiv politik tillsammans med Moderaterna och Liberalerna och nå ut till skåningarna på bästa och smartaste sättet under mandatperioden.

Arbetsuppgifter

Kristdemokraterna i Region Skåne söker 3-4 politiska sekreterare för anställning i KD-staben under nästa mandatperiod 2023-2026. Som politisk sekreterare kommer du vara ett stöd till Kristdemokraternas två regionråd och övriga förtroendevalda i Region Skåne. En del i arbetet är att ha mycket nära samarbete med gruppledare och med övriga hel- eller deltidspolitiker på daglig basis. Uppgifter kan vara allt ifrån att göra omvärldsbevakning, ta fram underlag till debatter och utspel till att hantera kontakter med press och media. Skrivande och kommunicerade via text är en viktig del av uppdraget. Vidare ingår det att vara behjälplig med att ta fram kampanjmaterial, skriva debattartiklar och pressmeddelanden. Även produktion av rörlig bild för sociala medier kan ingå i arbetsuppgifterna.

Att vara en organisatorisk och administrativ spindel i nätet som har koll på vad som händer, vara behjälplig med att arrangera möten, verksamhetsbesök och konferenser, liksom att koordinera andra aktiviteter i vår partiorganisation och med övriga partier i Treklövern är centrala delar. I slutet av mandatperioden ingår också att delta i kampanjer och liknande valrelaterade aktiviteter.

Kvalifikationer och personliga egenskaper

Vi förutsätter att ni som söker tjänsterna delar Kristdemokraternas värderingar och tidigare politisk erfarenhet och tidigare engagemang i den kristdemokratiska rörelsen kan vara meriterande. Vi tror att ni som söker har:

• Studerat vid eller just har avslutat utbildning inom statsvetenskap, juridik, ekonomi, kommunikation, journalistik, sjukvårdsutbildning eller annan relevant utbildning. Men att behärska det svenska språket mycket väl i både tal och skrift, ha stort intresse för kommunikation och skånsk sjukvårdspolitik är överordnat formell utbildning.
    • Vidare är det viktigt att vara strukturerad och bra på att planera. Tjänsterna innebär många möten, kontakter och samtal med väljare, föreningar och företag, därför är det viktigt att du är en utåtriktad person som tycker om att samarbeta och träffa nya människor. Arbetet innebär även stor frihet under ansvar varför det också är viktigt att du kan arbeta självständigt och disponera din tid på ett effektivt sätt.

Anställningarna
    Anställningarna är på visstid, kan varieras från 50 till 100% från 2023-01-01 till och med 2026-12-31. Med en inledande provanställning på sex månader. Arbetet har oregelbunden arbetstid med både kvälls- och helgarbete. Fast lön utgår enligt överenskommelse. Arbetet är främst förlagt till Kristianstad och Malmö men kan delvis bedrivas på distans. Körkort och tillgång till bil är önskvärt.

Vid frågor om arbetsuppgifter, anställningsvillkor eller liknande är du välkommen att kontakta vår gruppledare Per Einarsson på per.einarsson@kristdemokraterna.se eller 0725-288417

Ansökan
    Skicka ditt CV ihop med ett kort beskrivning av dig själv och varför du söker tjänsten till vår gruppledare, Per Einarsson på per.einarsson@kristdemokraterna.se senast den 13 november 2022.

Skriv gärna ”POLITISK SEKRETERARE” i ämnesråden. Välkommen med din ansökan!