• En tid av förluster börjar närma sig sitt slut

Under allhelgonahelgen lyste lyktorna upp höstmörkret på kyrkogårdarna. Det senaste 1,5 året har varit en tid full av förluster av nära och kära i olika åldrar.

Totalt har mer än 1800 personer i Skåne avlidit av covid-19. Alltför många har tvingats ta ett sista farväl av en älskad vän eller släkting, ibland utan att ens kunna vistas i samma rum. Vi hoppas nog alla att vi aldrig ska behöva uppleva en liknande tid igen. Nu märks i alla fall en ljusning, antalet insjuknade i covid-19 har sjunkit och dödligheten har minskat avsevärt. Att ta avsked av en närstående är bland det svåraste som finns. Avskedets stund glömmer man aldrig. Den kan bli ett vackert, om än sorgligt minne. Den kan också bli en förfärlig erfarenhet som påverkar de efterlevandes psykiska hälsa under lång tid.

Under pandemin har döden kommit nära, kanske både på gott och ont. I dagens samhälle där människor lever längre och allt fler sjukdomar kan botas har vi blivit duktiga på att hålla döden ifrån oss.

Den har blivit något främmande och därmed också något skrämmande. Men det är viktigt att våga prata om döden. Forskning visar att samtal om döden och livets slutskede är viktiga för att förbereda sig inför döden och för att minska oron och det psykiska lidandet både hos de anhöriga och den döende. Det är en stor tröst för de anhöriga att veta att den döende har det bra och har fått vara med och påverka sin sista tid i livet. En annan viktig del är miljön kring den döende och de anhöriga. Vi kristdemokrater har alltid värnat om den palliativa vården och att människor ska få ett värdigt slut. Redan förra mandatperioden under det rödgröna styret i Region Skåne då flera palliativa vårdplatser stängdes motsatte vi oss detta. Det dröjde till september i år innan de palliativa vårdplatserna i Trelleborg öppnade igen efter en lång tids kamp. Det är ett steg i rätt riktning, men det räcker inte. Kristdemokraterna vill att alla som behöver och önskar palliativ vård ska få det. Den palliativa vården behöver utvecklas både på de geriatriska avdelningarna, inom primärvården, i omsorgsboenden och i sjukhusansluten hemsjukvård, ASIH. Verksamheten ska kunna drivas i olika driftsformer. Därför är vi också glada över den satsning som görs i alliansens budget för 2022 på palliativa utvecklingscentra.

Trots att vi ofta försöker undvika att tänka på döden vet vi att den en dag kommer att drabba oss alla. Vi behöver inte gå längre än till oss själva för att förstå hur viktigt det är att stötta människor i detta svåra skede i livet. En värdig palliativ vård med erfaren personal som stöttar i samtalen inför döden och anpassar vården efter patientens önskemål kan göra den sista tiden lättare. Den sjuka ska vistas i en trygg miljö. Det kan handla om möjligheten att vara utomhus, känna doften av naturen och höra fågelsång. Eller bara känna att någon finns där och kan hålla en i handen. En fungerande palliativ vård kan bidra till att sorgen lindras och att dödens ögonblick inte bara blir smärtsamt utan också ett vackert minne.

Per Einarsson, gruppledare och regionråd för Kristdemokraterna i Skåne

Texten har också publicerats i Sydsvenskan, Trelleborgs Allehanda, Kristianstadsbladet, Ystad Allehanda och Skånska dagbladet.