• Så betar vi av vårdskulden

DEBATTARTIKEL: Sveriges vårdpersonal är den viktigaste resurs vi har för att bekämpa coronapandemin. De har länge haft en pressad arbetssituation – men den kan inte mäta sig med de svårigheter många nu tvingas möta dagligen, skriver företrädare för Kristdemokraterna.

Vi får larmrapporter från flera delar av Sverige om långa arbetspass i varm skyddsutrustning. Om rädslan att själv bli sjuk eller dra med sig smittan hem till familjen. Om frustrationen att möta en döende samtidigt som man själv är oigenkännlig med handskar, visir och munskydd. Utanför vården kanske vissa tänker hoppfullt ”när det här är över…”. Men just nu byggs det upp en vårdskuld som är svår att överblicka och som inte bara drabbar patienterna utan även personalen som stått i frontlinjen mot corona.

Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Under våren har operationer och åtgärder tvingats skjutas på framtiden och vi kan förvänta oss att vårdköerna åter blir längre.

Vecka efter vecka har Kristdemokraterna på nationell nivå lagt förslag på hur arbetsvillkoren kan bli bättre. Vi har exempelvis föreslagit att sjukvårdsutbildade som valt att arbeta med annat rekryteras tillbaka tillfälligt för att avlasta den hårt arbetande vårdpersonalen. Vi vill se ett nationellt expertteam som stöttar regionerna i att hantera vårdskulden.

Vi måste arbeta med långsiktiga och kortsiktiga åtgärder.Systemet med 21 olika regioner med varsin ledning är inte vägen framåt. Vi måste arbeta med långsiktiga och kortsiktiga åtgärder. Men det absolut viktigaste just nu är att personalen får återhämtning för sina fantastiska insatser.

Acko Ankarberg Johansson (KD), riksdagsledamot och sjukvårdspolitisk talesperson

Per Einarsson (KD), gruppledare, regionråd och ordförande Psykiatri- habilitering och hjälpmedelsnämnden.

Anders Lundström (KD), regionråd och ordförande Helsingborgs sjukhusstyrelse

Debattartikeln har publicerats i Kristianstadbladet (3/7 – 2020)