• Slarvigt av Miljöpartiet

Miljöpartiet har uppenbarligen inte läst vår debattartikel ordentligt, än mindre Alliansens budget. Vi kan inte se någon annan förklaring till mängden sakfel i Louise Arndts och Mätta Ivarssons replik i Norra Skåne den 5 november.

Miljöpartiet hävdar att psykiatrin är underfinansierad. Det är fel. Psykiatri-, habilitering och hjälpmedel går med överskott, liksom de senaste fem åren. Enligt den senaste prognosen kommer resultatet att landa på +31 miljoner vid årets utgång. Regionbidraget till Psykiatri- habilitering- och hjälpmedelsnämnden har ökat med 300 miljoner mellan 2019 och 2021. I 2022 års budget ska de pengar räknas in som satsas på psykiatrin fast omsätts i andra nämnder, såsom Primärvårdsnämnden och Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Miljöpartiet hävdar att vi självgott tycker vi gör tillräckligt. Det är fel. Allians för Skåne prioriterar psykiatrin och har gjort historiskt stora satsningar, samtidigt som vi driver ett förändringsarbete som ska öka tillgängligheten. Sanningen är att tillgängligheten till första besök är bland den bästa i Sverige, däremot har vi fortfarande strukturproblem när det gäller tid till behandling.

Miljöpartiet hävdar att Alliansen driver privatiseringar som skapar ojämlik vård och geografiska skillnader. Det är fel. Psykiatrin omsätter nästan 4 miljarder. Den upphandling vi fått igenom på 50 miljoner handlar om ett specifikt område, nämligen neuropsykiatrisk utredning och behandling där många skolbarn får vänta alltför länge. Det är 1,5 procent av omsättningen inom den offentligt drivna psykiatrin. Detta är för de barn och föräldrar som hittills valt att åka utanför Skånes gränser för att få vård i tid. Vi tycker att de ska kunna få vård i tid på hemmaplan. Därutöver satsar vi på familjecentraler och samarbeten med ideell sektor i de orter som behöver ett större utbud.

Miljöpartiet hävdar att Alliansen sagt nej till en förstärkning av Mariamottagningarna i Skåne. Det är fel. Av de 35 miljoner som vi tillför Psykiatri-, habilitering- och hjälpmedel finns gott om medel avsatta för en förstärkning av Mariamottagningarna. Dessutom satsar vi ytterligare pengar på beroendevården, bland annat på ett kompetenscentrum i Malmö som kommer att bli en resurs för hela Region Skåne.

Alliansen sade inte nej till Miljöpartiets motion. Vi valde att besvara den eftersom det som Miljöpartiet föreslår redan görs. Miljöpartiets motion är bara ett försök att samla politiska poänger genom att framställa sig själva som initiativtagare till ett utvecklingsarbete som redan pågår för fullt. Senast i oktober i år öppnades två nya satellitmottagningar i Hörby och Tomelilla och efter årsskiftet utökas samverkan med ytterligare en kommun; Svalöv.

Per Einarsson (KD), regionråd och ordförande i Psykiatri-, habilitering och hjälpmedelsnämnden

Anna Mannfalk (M), regionråd och vice ordförande i Hälso- och Sjukvårdsnämnden

Texten har också publicerats hos Norra Skåne och Skånska Dagbladet den 16/11, 2021