• Vårdåret 2020 kommer att gå till historien!

DEBATTARTIKEL: Vårdåret 2020 kommer att gå till historien! Det kan vi konstatera redan när vi lägger första halvåret till handlingarna för vård och omsorg i Helsingborgs stad och för sjukvården vid Helsingborgs Lasarett. Aldrig någonsin tidigare har alla verksamheter på så kort tid tvingats genomföra så omfattande och genomgripande omställningar av verksamheterna. Men det är fortfarande en ansträngande situation för arbetet att begränsa spridningen av COVID-19. Trots detta är målsättningen för oss kristdemokrater att både hantera pandemin på bästa sätt och utveckla vården och omsorgen i Helsingborg och Skåne under tiden.

Trots motgångarna finns många positiva erfarenheter att ta med i det framtida arbetet. Samarbetet mellan Helsingborgs Lasarett och de nordvästskånska kommunerna fungerar idag bättre och smidigare än någonsin. Naturligtvis kan vi utveckla detta ytterligare, men Hälso- och sjukvårdsavtalet mellan Region Skåne och de 33 skånska kommunerna har stärkt samarbetet oerhört mycket. Avtalet har också spelat en stor roll i varför smittspridningen varit mindre i Skåne än i många andra delar av Sverige.

Ett bättre samarbete mellan region och kommun är centralt för att kunna ge trygg, snabb och högkvalitativ vård till de som är i behov av hjälp, oavsett vem som är huvudman. För oss är det därför en fortsatt prioriterad fråga under mandatperioden. För Helsingborgs del vill vi, förutom hälso- och sjukvårdsavtalet, lyfta några andra positiva exempel.

Under våren har ett samarbete etablerats i Helsingborg kring Pålsjö Parks korttidsboende för att tillsammans och mer effektivt lösa vården närmare patienterna. I korthet går det ut på att patienter vid Pålsjö Park skrivs in i Helsingborgs Lasaretts Geriatriska akutteam (GAT). Läkare och vårdpersonal från GAT-teamet ser till patienterna på boendet två gånger i veckan och sjuksköterskorna där har möjlighet att direkt kontakta GAT-teamets läkare på telefon under kontorstid. Syftet är att kunna ge snabbare behandling till patienterna och korta ner handläggningstiden så att de fortare kommer vidare från korttidsboendet.

Att minska beroendet av bemanningsföretag är en annan ambition för oss, där vi trots utmaningar äntligen börjar se en ljusning. Både på Helsingborgs Lasarett och inom stadens vård och omsorg minskar nu inhyrningen av personal, vilket medför flera positiva effekter. Hyrpersonal är dyrt och bidrar till kraftigt försämrade resultat. Med mer fast personal frigörs stora belopp som kan användas på ett betydligt bättre sätt för alla skåningar. Det är dessutom en viktig och central del i att skapa en mer trivsam och mer attraktiv arbetsmiljö samt en god kontinuitet på arbetsplatsen.

Nästa steg bör vara att regionen tillsammans med övriga nordvästskånska kommuner ta fram strategier för ytterligare utfasning av inhyrningen. Vi tror nämligen att Skåne mår som bäst när politiker väljer att samarbeta och vågar ta tydliga beslut som prioriterar förbättrad tillgänglighet, hållbar ekonomisk utveckling och bra personalpolitik.

För är det något vi måste värna nu så är det vårdpersonalen. Vi politiker kommer göra vad vi kan, men alla skåningar kan bidra, bland annat genom att hålla avstånd samt följa rekommendationer och råd från lokala, regionala och nationella myndigheter. Allt för att undvika en andra våg med smittspridning under sommaren och ge personalen chans till en ovärderlig återhämtning och arbetsro.

Avslutningsvis vill vi understryka att det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Det är fullt möjligt att driva utvecklings- och förändringsarbete samtidigt som dagens utmaningar hanteras här och nu. Det finns redan många goda exempel på hur den kommunala och regionala nivån kan samverka för nordvästskåningarnas bästa. Det här måste vi ta tillvara som inspiration för att bryta ner de gränser som alltför ofta sätter hinder i vägen. En viktig lärdom av COVID-19 är att vi brutit ner några av dessa gränsproblem och fokuserat på att göra det smidigare, enklare och lättare oavsett om man är frisk, sjuk, gammal eller ung i nordvästra Skåne. Detta och mycket annat lovar vi att ta med i vårt fortsatta arbete för att uppfylla vårt välfärdslöfte – du ska kunna lita på Helsingborg och Skåne.

Anders Lundström.

Regionråd och ordförande för Helsingborgs Lasarett

Lars Thunberg.
    Kommunalråd och ordförande för vård- och omsorgsnämnden i Helsingborgs stad