• Viktigt att utveckla och profilera mindre sjukhus.

DEBATTARTIKEL: Idag tas det första spadtaget för det nya psykiatri- och habiliteringshuset i Ängelholm. Efter många års verksamhet i slitna lokaler är denna nya byggnad ett stort lyft och energiinjektion för verksamheterna i Ängelholm och nordvästra Skåne. Vi visar att vi vågar prioritera psykiatri och habilitering när det gäller byggnadsinvesteringarna inom Region Skåne. När Byggnad 70, som blir sju våningar hög, på Norra sjukhusområdet är klar våren 2022 kommer det inrymma en allmänpsykiatrisk mottagning, en psykos mottagning samt barn- och ungdomshabilitering och vuxenhabilitering. Detta är en satsning som Kristdemokraterna och Allians för Skåne arbetat länge för. Vi tror nämligen att det är viktigt att utveckla och profilera de mindre sjukhusen för en nära och personlig vård.

”Denna utveckling skulle vi behöva se mer av inom framtida investeringar för att klara de ekonomiska utmaningar som väntar längre fram för hälso­ och sjukvården.”

Ängelholms sjukhus har en central roll i Region Skånes framtida struktur för lättillgänglig vård. Att bygga en ny vårdbyggnad och fylla den med viktigt innehåll visar att vi tror och satsar på flera områden och verksamheter samtidigt. Nybyggnationen innebär samarbete över många olika gränser. Inte minst genom att psykiatrin och habiliteringen får en närhet till den övriga sjukvården, vilket blir allt viktigare i framtidens hälso- och sjukvård. Men det visar också på samarbete mellan offentliga och privata aktörer.

Hälsostaden AB – som ägs av Region Skåne, Peab och Wihlborgs – kan genom detta projekt hjälpas åt att bygga mer ändamålsenliga lokaler inom psykiatri och habilitering. Denna utveckling skulle vi behöva se mer av inom framtida investeringar för att klara de ekonomiska utmaningar som väntar längre fram för hälso- och sjukvården. Det finns mycket att lära av detta nybyggnationsprojekt för resten av Region Skåne.

Per Einarsson (KD) Ordförande psykiatri-, habilitering och hjälpmedelnämnden i Region Skåne

Maria Berglund (KD) Ordförande i sjukhusstyrelsen Ängelholm