Första kulturkonventet genomfört

Det blev några mycket bra, men också intensiva dagar, i samband med Folk och Kultur i Eskilstuna. Under fyra dagar har mängder av seminarier genomförts, föreställningar har framförts, samtal i mängder av olika grupper och en rad utställare på plats. Ett stort antal informationsstunder har genomförts och många nya kontakter knöts. Tre av kulturens länssamverkansorgan stod bakom arrangemanget; Länsteatrar, länsmuseer och RMS(Regional Musik i Sverige).

För min del blev det många samtal men också möjlighet att medverka på flera seminarier. Intresset för vad vi gör inom kulturen i Västra Götaland är väldigt stort och många vill möta oss för att höra hur vi har löst olika frågor. Känns som att vi har tätpositionen i Sverige just nu på kulturområdet. Samtidigt så har vi många utmaningar framför oss.

Alla partiledare var inbjudna men endast två dök upp. Statsministern var med genom en video som spelades upp vid invigningen. Två av ministrarna fanns på plats.

Munktellstaden i Eskilstuna är väldigt lämpligt för denna typ av arrangemang där man vill vara i många olika salar samtidigt. Dessutom var samlingarna i intressanta miljöer, som t ex Munktellmuseet. Kommunen har verkligen satsat och runt om området fanns det många nybyggnationer. När allt står klart om några år kan detta bli ett konferenscentrum där man gärna lägger stora event.

Helhetsintrycket av Folk och Kultur blev mycket bra och vi är inbjudna till nästa kulturkonvent om ett år.

Intressanta besök i Dalsland

Våren är på gång

Att få förtroende

Europa hålls ihop genom relationer