• The Buzzing Garden är invigd

Som en del i vårt internationella arbete har Trädgårdar i Väst (www.tradgardsresan.se) sedan några haft ett utbyte med The National Garden Scheme i England. Trädgårdsintresset i England är oerhört stort och inte minst arbetet med Yellow Book gör att många privata trädgårdar visas för allmänheten. För två år sedan anlades en klassisk engelsk trädgård i Jonsereds Trädgårdar, skapat av Susie White. Nu är även en västsvensk trädgård invigt i Gateshead, UK. ”The Buzzing Garden” ligger i den vackra Saltwell Park alldeles invid Saltwell Tower som en gång var en privatbostad. Mängder av människor besöker parken och den nya västsvenska trädgården har redan väckt intresse. Den engelska trädgårdsrörelsen samlar in pengar till välgörenhet vid sina öppna visningar. Trädgårdar i väst arbetar med att stötta Bifonden och påminner om vikten av pollinering. Det är vår förhoppning att denna trädgård kommer att locka många besökare men också bli en mötesplats för svensk kultur i England.