• Skördetider

Efter en sommar där grödorna vuxit är det nu dags för skörd. Bilden ovan är hämtad från takterrassen längst upp på Stadshuset i Skövde. Personal i huset har medverkat till att så och sköta om en mängd plantor som nu vuxit till sig. En hel del av detta kan nu användas i kommunhusets kafé.

För oss som är politiskt engagerade väntar vi också på skörd. Vart fjärde år har vi allmänna val och då är det ”skördedags”. Det är den dagen som avgör vilken representation ett parti ska få i de olika beslutande organen. Sedan vart femte år tillkommer även Europaparlamentsvalet. Nu är det bara ett år kvar tills det är dags att välja valsedel. Medierna publicerar regelbundet olika opinionslägen och dessa är en indikation på sakernas tillstånd, men de är inte avgörande. Det är på valdagen som det avgörs.

I somras var det rätt många bekymrade livsmedelsproducenter som konstaterade att mängden vatten var begränsat. Torkan lyftes fram som en stor utmaning och alla mätning av grundvattnet visare på rekordlåga nivåer. Ett stort arbete ägde rum hos olika myndigheter för att kunna hantera en vattenbrist. På olika sätt hanterade man sommaren men många var oroade för skörden. Nu bärgar bönderna sin skörd och det är stor variation över landet och även lokalt. Vissa, t ex äppelodlare, har knappast någon skörd medan andra har en god sådan. Många som odlar spannmål säger att kvalitén är god även om mängden inte når rekordnoteringar. Ännu är inte all skörd bärgad, men många bönder har dragit en lättnadens suck när de sett invägningen.

Nu arbetar vi intensivt inför 9 september 2018. Då kommer de svenska väljarna att avgöra vilka som ska representera dem. Jag tillhör dem som gärna vill vara med även nästa mandatperiod. Nu sker en nominering inom de politiska partierna och för Kristdemokraternas del i Skaraborg ska listorna till region och riksdag fastställas den 25 november.