• Södra Ryd är mitt hem

Jag bor i Stadsdelen Södra Ryd i Skövde sedan 1980. Det är en del av Skövde (som för övrigt passerat 54 000 invånare) där det bor nästan 7 000 personer. Det är en blandad stadsdel med hyresrätter, bostadsrätter och egnahem. Här finns skolor, bibliotek, affärer och väldigt många bussturer till centrum, man kan säga att det är extremt bra med kommunikationer. Närheten till Skaraborgs Sjukhus Skövde gör också att många inom vården bor i stadsdelen. Ibland kallas den mångkulturell för vi är många som har kopplingar till andra länder. På skolan erbjuds många hemspråk. Men stadsdelen har också en bild av att vara ett s k utanförskapsområde.

sr-centrum

Vi som bor här förstår inte den etiketten, då vi tycker att den sociala sammanhållningen är väldigt god. Inte minst märks detta i verksamheten vid Parkstugan som ligger mitt i området och där många möts, över alla kulturgränser. I dagarna har ett konstverk invigts vid spontanidrottsplatsen. Det är ungdomar i Södra Ryd som arbetat med konstnärer och skapat ”Södra Ryd är mitt hem”. Med detta talar vi om hem, inte om bostäder. Många som vuxit upp här är väldigt stolta över sin uppväxt och flera tillhör nu kategorin svenska ”kändisar”. Jag gillar idén med att man låter unga människor få tillgång till en vägg och göra en gestaltning. Att skriva denna devis är kaxigt mot de som gör tummen ned för oss som bor här.