• Debattartikel om hedersrelaterat våld

Debattartikel i Eskilstuna-Kuriren
    Enligt Ungdomsstyrelsen är 70 000 barn och unga i Sverige rädda för att bli gifta mot sin vilja. Samtidigt pekar Socialstyrelsen på att de som utsätts för hedersrelaterat våld och förtryck inte alltid får den hjälp som de behöver.

Det behövs en kraftsamling och ett starkare samarbete mellan myndigheter, kommuner, landsting och olika aktörer för att utsatta ska få det stöd som de har rätt till. Därför vill Kristdemokraterna att landstinget och länets kommuner tar initiativ till att införa ett resurscentrum mot hedersrelaterat våld och förtryck i Sörmland.

I Stockholms län finns ett sådant resurscenter sedan början av 2013. Verksamheten finansieras av Stockholms läns landsting, Polismyndigheten region Stockholm samt 25 kommuner. Polis, barnmorska och kuratorer finns under ett tak och i arbetsgruppen talas svenska, engelska, turkiska, kurdiska, assyriska/syrianska och arabiska.

Även i Sörmland finns det många utsatta som behöver hjälp och stöd. Målet med resurscentret är att drabbade ska få kunskap om sina rättigheter och kunna leva ett liv utan förtryck och våld i heders namn. Teamet ska även finnas som ett stöd för yrkesverksamma som möter målgruppen i sitt arbete.

Hedersrelaterat våld och förtryck är en skamkultur. Samhället måste tydligt stå upp för de för de mänskliga fri och rättigheter som gäller alla, alltid och överallt. Utsatta barn och unga, kvinnor och män har rätt till stöd och skydd. Många gånger pågår våldet och förtrycket från familj och släkt under lång tid. Det är en mycket svår psykisk press och det måste finnas adekvat hjälp att få för den som drabbas.

Barns rätt till liv, hälsa och utveckling är en av grundpelarna i barnkonventionen. Det handlar inte enbart om barns fysiska hälsa utan även den andliga, moraliska, psykiska och sociala utvecklingen. Barn har rätt till vuxnas hjälp eftersom de är sårbara. De behöver en trygg och säker uppväxt för att kunna utvecklas och bli trygga vuxna.

Med ett resurscentrum skapar vi en unik möjlighet att utveckla nya arbetsmetoder och öka kunskapen för personal som möter utsatta barn och unga. Vi behöver kraftsamla och samverka för ett resurscentrum så att arbetet mot hedersrelaterat förtryck och våld kan stärkas. Vi vill att våra barn och unga ska få leva ett liv fritt från våld och förtryck alla dagar, alltid.

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
    Gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget