• Landstinget måste bli bättre som arbetsgivare

Debattartikel i Södermanlands Nyheter och Katrineholms-Kuriren
    Från sjukvården larmas det gång på gång om brist på vårdplatser och ökad stress hos personalen. Nu är det dags att ta larmen på allvar och fatta viktiga beslut.

Den styrande Koalitionen i landstinget (S, MP, C och FP) slår ifrån sig och pekar på att det råder personalbrist och att läget är likadant i hela landet. Det är en sanning med modifikation. Det finns egentligen inte någon brist på personal. Vi har aldrig haft fler utbildade läkare och sjuksköterskor i Sverige än i dag. Problemet är att de inte vill ha landstingen som arbetsgivare.

I dag finns en helt annan arbetsmarknad för vårdutbildad personal än det gjorde för 10-20 år sedan. Vi konkurrerar med fler offentliga och privata arbetsgivare som efterfrågar deras kompetens. Dessa arbetsgivare har många gånger varit bättre på att attrahera och anställa personal. För anställda handlar valet av arbetsgivare inte enbart om lön. Det handlar även om möjligheter att påverka på sin arbetsplats, arbetssituation och arbetstider.

Landstinget måste bli en bättre arbetsgivare. Vi måste se till att personalen trivs på jobbet och har möjlighet att påverka sin arbetssituation. Det måste bli mindre stress och ökad tid med patienterna. Landstinget måste också bli bättre på att ta till vara personalens erfarenheter och kunskap.

I dag har vi alldeles för många beslutsnivåer. De som arbetar närmast patienterna har minst att säga till om. Det borde vara tvärtom. För att mer ansvar och befogenheter ska flyttas ner i organisationen måste varje sjukhus få en tydlig ledning och styrning. Genom att avveckla sjukvårdens divisioner får vi kortare beslutsvägar och minskad byråkrati. Det skulle underlätta för sjukhusen att fatta egna beslut.

Vi som politiker ska fokusera mer på att beställa, följa upp och utvärdera vården. Ett ökat självstyre kan leda till ökat samarbete med sjukhusets omkringliggande kommuner kring hemsjukvård, äldreomsorg, primärvård, samt öppen och akut vård vid sjukhusen. Det är något som alla blir vinnare på.

I förlängningen ser vi att det är nödvändigt att förstatliga sjukvården. Det kan inte vara så att 21 olika landsting ska ansvara för vården i Sverige. Vården ska vara jämlik och ges på lika villkor. Det är därför dags att skrota landstingen. Vi vill ha en mer sammanhållen vård och omsorg, där personalen trivs och patienter får den vård de har rätt till, på rätt plats, i rätt tid!

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
    Gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget