• KD kräver svar om nedläggning av Unga vuxna

Pressmeddelande
    I media går det att läsa att samtalsmottagningen Unga vuxna i Nyköping ska läggas ned. Nu kräver Kristdemokraterna svar om varför verksamheten läggs ned och hur beslutet har fattats.

– Unga vuxna har varit viktig för ungdomarna i Nyköping. Därför hade det känts rimligare att starta liknande verksamhet i andra delar av länet. Att utan konsekvensanalys stänga verksamheten med hänvisning till vaga formuleringar om att det inte finns motsvarande verksamhet i andra delar av länet ställer vi inte upp på. Logiken tycks vara att alla ska ha det lika dåligt. Varför inte göra det bra för alla i stället? säger Marie-Louise Forslund Mustaniemi, gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget.

– Den ökande psykiska ohälsan hos barn och unga är ett av vår tids största samhällsproblem. Enligt Socialstyrelsen uppger allt fler ungdomar psykiska besvär som oro eller ängslan. Här behövs det satsningar – inte nedläggningar.

– Det här är besparingar som drabbar unga vuxna med psykisk ohälsa. Det handlar om människor med bland annat depression, nedstämdhet, oro och ångesttillstånd. Kristdemokraterna anser att nedläggningsbeslutet är orimligt.

Kristdemokraterna har lämnat en begäran om att utförligare information om orsakerna till nedläggningsbeslutet, och hur beslutet fattades, ska ges när landstingsstyrelsen sammanträder den 19 januari.

För mer information:

Erik Palmgren, politisk sekreterare för Kristdemokraterna i landstinget