• Äntligen handlingsplan mot könsstympning

Debattartikel i Eskilstuna-Kuriren
    Könsstympade flickor och kvinnor kräver särskild varsamhet när de söker vård. Samtidigt pekar Socialstyrelsen på att hälso- och sjukvårdspersonal behöver mer kunskap för att ta emot drabbade och ge dem rätt hjälp. Det känns därför glädjande att landstingsfullmäktige nyligen biföll Kristdemokraternas förslag att avsätta medel för att förbättra vården och omhändertagandet av könsstympade flickor och kvinnor.

Det är viktigt att politiken och landstinget tar tydlig ställning. Vi har ett ansvar att våga tala om konsekvenserna av könsstympning och att ge vårdpersonalen det stöd de efterfrågar.

Landstinget har även beslutat att ta fram en handlingsplan för att ge bättre stöd till berörd personal i deras viktiga arbete att ge utsatta adekvat vård och behandling – något som Kristdemokraterna har kämpat för i flera år. En sådan handlingsplan bör också syfta till att stärka flickors kunskap om deras rättigheter. Men även till att förändra attityder och beteenden bland kvinnor och män som gör att könsstympning fortsätter att praktiseras.

Könsstympning innebär att delar av könsorganen skadas eller tas bort. Enligt Socialstyrelsens beräkningar kan närmare 38 000 flickor och kvinnor i Sverige kan ha varit utsatta för sedvänjan. Av dessa är cirka 7 000 är flickor under 18 år.

Kunskap om könsstympning är avgörande för att bemötandet och vården ska bli så bra som möjligt. Den kommande handlingsplanen ökar förutsättningarna för att fler drabbade som har kontakt med vården i Sörmland ska få hjälp. Alla flickor och kvinnor har rätt till ett fungerande samliv och vardagsliv utan smärta.

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
    Gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget