• Dra tillbaka beslutet om anställningsstopp

Debattartikel i Eskilstuna-Kuriren, Katrineholms-Kuriren, Södermanlands Nyheter
    Den sörmländska vården har ett skriande behov av mer personal. Men i januari månad beslutade landstinget om ett anställningsstopp på sjukhusen.

Skälet till beslutet är att sjukhusen måste hålla budgeten. Den sörmländska vården är kraftigt underbudgeterad!

Beslutet innebär att alla verksamhetschefer måste ansöka om dispens hos divisionschef före beslut om anställning. Det gäller såväl tillsvidareanställningar och alla former av vikariats- eller tidsbegränsade anställningar. Enbart anställningar som innebär att verksamhetens kostnader minskar godkänns!

När vi tog upp frågan om anställningsstoppet i landstingsfullmäktige hävdade personallandstingsrådet Jacob Sandgren (S) att sjuksköterskor på vårdplatsenheterna och akutvårdsavdelningarna inte omfattas av beslutet. Vad är det som gäller?

Dagen efter fullmäktiges sammanträde kan vi ta del av personalkrisen på Nyköpings lasarett som lett till att avdelningar fått stänga. Oron inför sommaren är påtaglig.

När verksamheterna gör allt för att vården av våra patienter ska fungera verkar det som om avståndet ökat mellan verkligheten på golvet och beslut som tas i toppen. Att införa anställningsstopp verkar vara det sämsta beslutet för att lösa vårdens akuta problem just nu. Det är dags att ge de som verkar på golvet mer makt och inflytande och inte tvärtom. Dra tillbaka beslutet om anställningsstopp nu!

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
    Gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget