• Debattartikel om samtalsmottagningar

Debattartikel i Södermanlands Nyheter
    För en tid sedan kom beskedet att samtalsmottagningen för unga vuxna, 18–23-åringar, i Nyköping ska läggas ned. Kristdemokraterna anser att nedläggningen är helt orimlig och att den S-ledda Koalitionen i landstinget (S, MP, C och L) måste riva upp beslutet.

Nedläggningen har rört upp starka känslor och flera patienter har vittnat om Unga vuxnas stora betydelse. Bland personalen finns nu en oro att ungdomarna inte kommer att söka vård och stöd när de i stället hänvisas sin vårdcentral eller vuxenpsykiatrin. Där är verksamheterna helt enkelt inte anpassade för denna patientgrupp på samma sätt.

Landstingsfullmäktige har beslutat att det ska bli ett större fokus på att bekämpa den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar. Mot bakgrund av detta är det märkligt att Unga vuxna läggs ned. Är det här verkligen något som barn- och ungdomsberedningens ordförande Hans Lindberg (L) stödjer?

Den S-ledda Koalitionen pekar på att det kommer att inrättas en ny samtalsmottagning som riktar till unga mellan 6-17 år. Det är ett beslut som Kristdemokraterna välkomnar. Men vi ser ingen anledning till att det ena måste utesluta det andra. Samtalsmottagningen för unga vuxna måste finnas kvar!

Nedläggningsbeslutet beskrivs som ”omstruktureringar”. Men i grund och botten handlar det om att spara pengar. Tyvärr är det i första hand unga vuxna med psykiska besvär som drabbas. Det är oroande. I en rapport från Folkhälsocentrum Landstinget Sörmland (2014) framgår det tydligt att 16–25-åringar uppvisar sämre psykisk hälsa än andra grupper.

Nedläggningen rimmar illa med landstingets målsättning att bli Sveriges friskaste län 2025. Den ökande psykiska ohälsan hos barn och unga är ett av vår tids största samhällsproblem. Enligt Socialstyrelsen uppger allt fler ungdomar psykiska besvär som oro eller ängslan. Det är framför allt depressioner, ångestsjukdomar och missbruk som ökar. Det har också skett en ökning bland ungdomar som behöver sjukhusvård på grund av psykisk sjukdom.

Att arbeta förebyggande och hälsofrämjande är en viktig investering för en förbättrad hälsa. Ur ett rent kostnadsperspektiv kommer besparingar inom BUP endast att leda till väsentligt ökade kostnader inom slutenvården.

Den förklaring som ges till nedläggningen är att motsvarande verksamhet inte finns i andra delar av Sörmland och att vården därför är ojämlik. Det viktigaste här är tydligen att ingen får ha det bättre än någon annan – alla ska ha det lika dåligt.

Kristdemokraterna anser att landstinget borde till vara på de goda erfarenheterna från Unga vuxna i Nyköping och sprida dem vidare i länet. Därför har vi lämnat in en motion om att nedläggningen ska rivas upp och att motsvarande verksamhet ska startas igång i Eskilstuna och Katrineholm. Målet måste vara att göra det bra – inte lika dåligt – för alla!

Östen Eriksson
    Ledamot i barn- och ungdomsberedningen i Landstinget Sörmland (KD)