• Klassa endometrios som en folksjukdom

Debattartikel i Eskilstuna-Kuriren
    Endometrios är en för många okänd sjukdom, både bland sjukvårds-, skolpersonal och allmänhet. Det leder till att många kvinnor i dag inte får vare sig diagnos eller behandling. Många får också en felaktig diagnos som förvärrar situationen. Det är nu dags att klassa endometrios som en folksjukdom och låta Socialstyrelsen ta fram nationella riktlinjer för diagnos och behandling. Likaså bör sjukdomen synliggöras i skola och i sjukvård.

Endometrios är en kronisk gynekologisk sjukdom som i dag drabbar cirka 200 000 svenska kvinnor och cirka 176 miljoner kvinnor världen över. 60 procent av dessa kvinnor har någon form av symtom och 20 procent har mycket svåra symtom. Endometrios uppkommer när livmoderslemhinnan inte stöts bort vid menstruation utan vandrar in i buken via äggstockarna.

Det är inte ovanligt att kvinnor med endometrios har så svåra smärtor att de inte kan gå till arbetet eller skolan när symptomen är som värst. Smärtorna är ofta så kraftiga att kvinnan kräks, får diarré eller svimmar. Därför behöver kvinnor med endometrios ges möjlighet till sjukskrivning som godkänns av Försäkringskassan, något som är i princip omöjligt i dag.

I dag ingår inte läkemedelskostnaderna för endometriospatienter i högkostnadsskyddet eftersom många av de tillgängliga behandlingsformerna räknas som preventivmedel. Det strider mot de svenska riktlinjer som finns för läkemedelskostnader, eftersom det gäller en sjukdom som behöver behandling.

Dessutom är cirka 25-50 procent av kvinnorna med endometrios ofrivilligt barnlösa. Många har drabbats av så kallade chokladcystor på äggstockarna som opereras bort. Dessa operationer leder ofta till skador på äggstockarna, som i sin tur kan leda till ofrivillig barnlöshet. Många kvinnor känner sig väldigt illa behandlade, då de inte informeras om riskerna innan operationen.

I dag finns dock möjlighet att frysa ner könsceller, något som skulle kunna vara ett alternativ för kvinnor som senare i livet önskar få barn. Genom att frysa ner delar av äggstock/ägg kan man förhindra att alla vävnader blir förstörda av endometriosen.

Många kvinnor med endometrios lider i det tysta, utan att ens veta att det finns en diagnos och möjligheter till behandling och hjälp. Det är nu dags att vi tar dessa kvinnor på allvar.

Désirée Pethrus
    Riksdagsledamot (KD)

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
    Gruppledare i landstinget (KD) och ordförande för Kristdemokratiska Kvinnoförbundet