• Landstinget måste agera mot könsstympning

Debattartikel i Eskilstuna-Kuriren och Katrineholms-Kuriren
    Unicef uppger att mer än två miljoner flickor i åldrarna 4-11 år könsstympas varje år världen över. Den grymma sedvänjan har praktiserats i mer än 2 000 år. Ingreppet görs oftast helt utan bedövning och verktyget kan vara en smutsig kniv, ett gammalt rakblad eller en glasskärva.

Enligt Socialstyrelsens beräkningar kan närmare 40 000 kvinnor i Sverige ha blivit könsstympade innan de flyttade hit. 20 000 anses vara i riskzonen att bli könsstympade. Sedvänjan innebär att delar av könsorganen skadas eller tas bort, ibland sys blygdläpparna ihop. Följderna kan vara livshotande och det finns flera exempel på dödlig utgång. Ingreppet leder även till svåra komplikationer i samband med graviditet och förlossning.

Ämnet är tabubelagt för många. Det gör det svårt för flickor att berätta hur svårt de har det och vilket lidande de går igenom varje dag.

Könsstympade flickor och kvinnor kräver särskild varsamhet när de söker vård. Samtidigt pekar Socialstyrelsen på att hälso- och sjukvårdspersonal behöver mer kunskap för att ta emot drabbade och ge dem rätt hjälp. Kristdemokraterna har därför föreslagit att landstinget tar fram en handlingsplan för att ge bättre stöd till berörd personal i deras viktiga arbete att ge utsatta adekvat vård och hjälp.

I Sverige är könsstympning olagligt sedan 1982. Den som utför stympningen kan få upp till fyra års fängelse – oavsett om det sker i Sverige eller annat land. Trots detta vet vi att flickor vars familjer kommer från länder där ingreppet görs riskerar att bli utsatta för könsstympning.

Landstinget har ett ansvar att våga tala om konsekvenserna av könsstympning. Vi måste stå upp för alla barns rätt till god hälsa och utveckling.

Ett sätt att minska risken för könsstympning kan vara att införa ett hälsointyg enligt en fransk modell. Intyget ska kunna tas med vid resor till hemlandet och tydligt visa att könsstympning är förbjudet enligt svensk lag. Intyget ska också visa att föräldrarna har ansvaret för flickan och därför kan dömas för brott.

Vi ser könsstympning som ett övergrepp på flickor och som något som måste upphöra. Alla flickor och kvinnor har rätt till en god hälsa, det gäller alla, alltid och överallt.

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
    Gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget