• S passiva om hyrpersonal

Pressmeddelande
    Landstingets kostnader för hyrläkare ökar för varje år. Marie-Louise Forslund Mustaniemi, gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget, anser att Socialdemokraterna är för passiva i frågan. – Det funkar inte att sitta på händerna, säger hon.

2012 ställde Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) upp målet att kostnaden för hyrläkare i landstingen skulle halveras till 2014. Men enligt landstingets uppgifter har Sörmlands kostnader i stället ökat för varje år – från 93 miljoner kronor år 2011 till 141 miljoner kronor år 2015. Situationen är densamma när det gäller sjuksköterskor.

– Jag förstår inte varför den S-ledda Koalitionen i landstinget (S, MP, C och L) är så ovillig att vidta de åtgärder som krävs för att vända utvecklingen med hyrpersonal. De försök som har gjorts hittills har inte varit tillräckligt kraftfulla, säger Marie-Louise Forslund Mustaniemi.

– Det är dags att ta fram en handlingsplan. Genom metodisk planering och samarbete över hela vårdkedjan, kanske också med andra landsting, går det att på sikt fasa ut det kortsiktiga systemet med hyrpersonal. Då får vi en mer långsiktigt och hållbar situation i vården.

– Vi måste se till att de anställda vi har trivs på jobbet och har möjlighet att påverka sin arbetssituation och utvecklingen av vården. Då kan vi lättare behålla personal och bli attraktiva för fler. Det är nödvändigt för att vi ska kunna klara rekryteringen i framtiden. Att vara beroende av hyrpersonal är inte hållbart i längden.

Läs Kristdemokraternas motion om att ta fram en handlingsplan gällande hyrpersonal.

För mer information:

Erik Palmgren, politisk sekreterare för Kristdemokraterna i landstinget