• Socialdemokraterna ansvariga för ökad sjukfrånvaro

Debattartikel i Katrineholms-Kuriren
    Den S-ledda Koalitionen (S, MP, C och L) har gång på gång utlovat att sjukfrånvaron i landstinget ska minska. Men av det preliminära bokslutet för 2015 står det i stället klart att den har ökat för fjärde året i rad.

Landstingets siffror visar att sjukfrånvaron i landstinget ökade med 2,2 dagar per anställd – från 17,4 till 18,6 under 2015. Andelen sjukfrånvarotid av ordinarie arbetstid har därmed ökat från 5,7 procent år 2014 till 6,2 procent år 2015.

Statistiken visar på en olycklig utveckling. Men det är viktigt att inte glömma att bakom varje siffra finns det en människa av kött och blod. Där finns ett mänskligt lidande samt en ekonomisk och social otrygghet.

Det är inte trovärdigt när Socialdemokraterna utlovar minskad sjukfrånvaro samtidigt som partiet kraftigt underbudgeterar den sörmländska vården. I fjol landade sjukvårdens kostnader på minus 152 miljoner kronor jämfört mot budget. Prognosen för i år pekar på ett underskott på över 100 miljoner kronor.

Underbudgeteringen ökar stressen i redan hårt pressade arbetsmiljöer. I Kristdemokraternas budgetförslag ville vi därför skjuta till 625 miljoner kronor till länssjukvården under åren 2016-2018. Men tyvärr ville Socialdemokraterna inte lyssna.

Kristdemokraterna har lyft frågan om den ökade sjukfrånvaron vid flera tillfällen. Från Socialdemokraternas sida skyller man ifrån sig och pekar på nationella problem och att det ser värre ut i en del andra landsting. Men Socialdemokraterna måste ta ansvar för den situation som partiet har skapat i Sörmland.

Socialdemokraterna har haft makten i landstinget sedan 2008 och är ansvarig för den politik som har skapat dagens personalproblem och brist på vårdplatser. Många av problemen bottnar i att (S)-majoriteten stängde ned 57 vårdplatser 2011. Det har ökat arbetsbelastningen och fått anställda att sluta. Det har i sin tur har lett till att ännu fler vårdplatser har stängts och att stressen bland vårdpersonalen har ökat ännu mer.

Som arbetsgivare har Landstinget Sörmland en skyldighet att vara aktiv och vidta åtgärder för att ta bort eller minska riskerna för ohälsa i det vardagliga arbetet. Ytterst är det den politiska ledningen som är ansvarig för personalens arbetsmiljö och arbetsförhållande. Där har Socialdemokraterna med all tydlighet brustit i sitt ansvar.

Östen Eriksson
    Ledamot för Kristdemokraterna i landstingsfullmäktige