• Socialdemokraterna skyller ifrån sig om sjukfrånvaron

Replik i Södermanlands Nyheter
    I den S-ledda koalitionens budget står det att sjukfrånvaron i landstinget minskar. Men av det preliminära bokslutet för 2014 framgår det att sjukfrånvaron har ökat fyra år i rad. Trots det är Christine Gilljam (S) i sin replik (SN 17/3) helt oförstående till att jag ifrågasätter Socialdemokraternas insyn i arbetsmiljön.

I stället för att ta ansvar för situationen svingar Christine Gilljam friskt mot Kristdemokraterna och efterlyser förslag från vår sida. Det är en märkligt agerande.

Socialdemokraterna har haft makten i landstinget sedan 2008 och är ansvarig för den politik som har skapat dagens personalproblem och brist på vårdplatser. Många av problemen bottnar i att (S)-majoriteten stängde ned 57 vårdplatser 2011. Det har ökat arbetsbelastningen och fått anställda att sluta. Det har i sin tur har lett till att ännu fler vårdplatser har stängts och att stressen bland vårdpersonalen har ökat ännu mer.

Kristdemokraterna lyssnade på fackliga organisationers och flera vårdchefers varningar. Därför röstade vi nej till nedläggningen av vårdplatser 2011.

Från Kristdemokraternas sida ser vi mycket allvarligt på läget. Och om Christine Gilljam vill ta del av våra åtgärdsförslag för att lindra effekterna av Socialdemokraternas personal- och sjukvårdspolitik rekommenderas läsning av vårt budgetförslag.

Socialdemokraterna har försatt landstinget i en mycket svår situation och tydligen saknar man större idéer om hur läget ska förbättras. Därför vänder sig nu Christine Gilljam till Kristdemokraterna för vägvisning. Men att i samma veva försöka lägga ansvar på ett oppositionsparti som har motsatt sig nedläggning av vårdplatser är inte trovärdigt.

Östen Eriksson
    Kristdemokraterna