• Sörmland behöver fler seniormottagningar

Insändare i Södermanlands Nyheter
    I en insändare i SN (27/2) skriver Marianne Nordblom (L) att inrättandet av äldrevårdscentraler är en viktig fråga. Vi håller naturligtvis med, men i Sörmland har konceptet i dagsläget endast införts i Oxelösund.

2013 motionerade Kristdemokraterna om att landstinget skulle inrätta äldrevårdscentraler under en försöksperiod. Men motionen avslogs av Liberalerna och övriga partier i den S-ledda majoriteten.  Argumenten var främst att länet var för litet men även att ”vi är för omogna för att införa äldrevårdscentraler i Sörmland.”

Men det dröjde bara något år så öppnades en seniormottagning på vårdscentralen i Oxelösund enligt konceptet ”äldrevårdscentral”. Det är vi glada för!

Äldrevårdscentraler/seniormottagningar riktar sig till gruppen 75+ och strategin är att ge en sammanhållen och förebyggande vård till den grupp som har flest sjukdomar och flest mediciner. Patienterna får kontakt med en fysisk person när de ringer, inga krångliga knappval eller telefonsvarare. Det är även viktigt med särskilda väntrum – att sitta tillsammans med förkylda eller magsjuka barn innebär en ökad infektionsrisk.

Att det endast finns en seniormottagning i Sörmland är naturligtvis otillräckligt. Vi hoppas därför att Liberalerna i landstinget lyssnar på Marianne Nordblom och att det inrättas fler mottagningar i länet.

Sverige är ett föredöme när det gäller förebyggande hälsovård för barn och gravida genom det mångåriga arbetet med BVC- och MVC-enheter i primärvården. Självklart måste vården av våra äldre uppvärderas på samma sätt – även äldre har rätt till god vård och hälsa.

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
    Gruppledare för KD i landstinget