Köping kan bli världens bästa att bo i

Många nya på Kristdemokraternas kommunlista i Köping

– Intresset för vår politik har ökat och vi har fått många nya medlemmar och många nya namn på vår kommunvalsedel inför valet i höst. Den innehåller 36 namn, 19 kvinnor och 17 män, säger Per Norin, ordförande för Kristdemokraternas partiavdelning i Köping,

Listan toppas av Anna-Carin Ragnarsson som idag är partiets enda fullmäktigeledamot. – Vi räknar med tre mandat i kommunfullmäktige i höst, säger Anna-Carin som till vardags jobbar som förskollärare. Hon berättar att partiet jobbar för att äldre över 85 år ska ha rätt till en äldreboendeplats utan biståndsbeslut och att det behövs fler trygghetsboenden i Köping. Den trötta äldreomsorgen i Köping måste få in ny energi i form av ökade valmöjligheter för brukarna.

Tvåa på valsedeln är Salah Rasho, som driver en pizzeria i Kolsva. Han är ny i politiken och vill lyfta fram trygghetsfrågorna och behovet av patrullerande polis i Köping och Kolsva. Han ser också att Kolsva har stor potential som turistort.

Vi ska ytterligare förbättra möjligheterna att cykla i Köping och till Munktorp, Himmeta och Kungsör, säger Per Norin, lärare från Himmeta, som står trea på valsedeln och idag är ersättare i kommunfullmäktige.  Han vill fortsätta att aktivt förvalta den natur och det samhälle vi lånat av våra barn. Det som är bra för den lilla människan är bra för alla, säger Per.

– Det var ett stort misstag av de röd-gröna att avskaffa Fritidspengen som vi införde i regeringsställning som ett stöd till barn i familjer med försörjningsstöd att t ex kunna delta i musikskola och vara med i ett fotbollslag säger Ingrid Broman, förskollärare som står som nummer fyra på valsedeln. Hon vill också att vi utvecklar kultur- och friluftsområdet vid Ströbohög

Nummer fem på valsedeln är Kenth Lucas, som också är ny i politiken. Han har en data- och fotobutik i Köpings centrum. Han varnar för att Köping ligger dåligt till i företagsklimatet. Kommunen måste göra förändringar så att fler små företag vill etablera sig i Köping, säger Kenth.

Ebtisam Ibrahim, studerande idrottslärare från Syrien. Hon är ny i politiken och står på sjätte plats på valsedeln. Hon vill stödja familjerna, ge valfrihet i barnomsorgen och jobba för bra förskolor och skolor. – Det måste finnas studiero i skolan och skolorna ska motverka segregation. Det finns goda exempel som vi behöver lyfta fram och ta efter,  säger Ebtisam. Det är snart dags att ordna med fler skolplatser i kommunen och då ska en friskola kunna vara en valmöjlighet för elever och föräldrar.