• Idag minns vi förintelsens offer

Den 27 januari 1945 befriades förintelselägret i Auschwitz-Birkenau av trupper ur Röda Armén. Det är grunden till att vi idag minns det som hände för drygt 70 år sedan. I dag högtidlighåller vi minnet av alla de människor som föll offer för en av de mest avskyvärda regimerna i världshistorien. Förintelsens minnesdag understryker också betydelsen av att kämpa för demokratin och människovärdet, en kamp som måste vinnas varje dag och för varje ny generation.

Flera miljoner människor mördades i nazisternas förintelse- och koncentrationsläger runt om i Europa. Den största gruppen var judar, men också kristna polacker, homosexuella­, motståndsmän- och kvinnor, funktionshindrade­ och många andra. Dessa var människor som av nazisterna utsetts som mindre värda. Men det var inte nog, i nazisternas ögon var de inte värda att leva. Som Sveriges särskilda sändebud i Budapest utfärdade Raoul Wallenberg skyddspass och skyddade judar i byggnader som betecknades som svenskt territorium vilket räddade tiotusentals och möjligen så många som hundratusen liv. Tack vare sina insatser under förintelsen har Raoul Wallenberg hedrats med en rad humanitära utmärkelser under årtiondena efter sin förmodade död.

– Låt oss i dag minnas och påminnas, vi måste lära av vår historia. Det som skedde för drygt 70 år sedan i Europa får inte upprepas, det får inte ens vara i närheten av att upprepas. Därför är det vår skyldighet att lyssna till de överlevare som finns i dag och föra deras historia vidare, säger Denisé Cassel, Kommunalråd (KD).