• Så styr vi Oxelösund

Så styr vi Oxelösund mot en bättre framtid

Nu är vi med och styr vår fina kuststad, fram till valet 2026. Naturligtvis kan vi inte få igenom alla våra vallöften med bara ett mandat, men vi gör allt för att genomföra KD-politik i Oxelösund. Och samtidigt måna om Koalitionens arbetsro.

M, SD, KD och L tog över makten i januari 2023, efter 72 år av S-styre, och sen dess jobbar vi oförtrutet med att förbättra kommunen. Så att Oxelösund blir effektivare och modernare.

Exempel på saker vi redan har gjort:  Stopp för Långgrund – Billigare båtplatser – Nya cykelvägar – Snabbare bygglov – Nytt näringslivsråd – Nya förskolor – 20 nya platser på Björntorp – Synkad social- & äldreomsorg – Billigare kommunbolag – Bättre underhållsplanering – Snyggare parker & badplatser – Nya elevsamordnare

Dessutom planerar vi:  Ny mountainbikebana – Snyggare centrum – Oxelö Sjöstad – Upphandling av städning – Valfrihet inom hemtjänsten – Nytt äldreboende – Modernare gästhamn – Lägre skatt

Mer info längre ner. Eller kontakta oss, så berättar vi mer!

Klassisk skeppsratt med ekrar, vid styrplats i mitten på en vit båt. Utsikt mot horisonten.

Fyra partier styr nu Oxelösund tillsammans.

Därför är KD en viktig del av styret

Vi har bara ett mandat, men det är ett avgörande mandat. Koalitionens majoritet är ju 16 mot 15. Så KD är viktigt, och vi har fått många förtroendeposter i nämnder och styrelser. Vill du hjälpa till?  Som väljare, sympatisör och medlem kan du betyda mycket för att Oxelösund ska präglas mer av KD-politik.

Du kanske så småningom övertar någon av våra nämnd- eller styrelseplatser?  Låt oss tillsammans göra vår fina Kuststad ännu bättre för barnfamiljer, äldre och företag.

Här kan du läsa mer om våra 20 förslag

Du kan även se filmerna från Kommunstyrelsen:

Så vad har vi gjort hittills för ett bättre Oxelösund?

• Stopp för Långgrund. Vi sa Nej till projekt Långgrund. Vår fina skärgård är räddad. (Och glöm inte att vänstersidan ville gå vidare med projektet…)
    • Näringslivsrådet. Detta är helt nytt. Här ingår elva företag från olika branscher, samt lokala politiker och tjänstepersoner. Idén är att gynna vår lokala arbetsmarknad och företagsamheten. Kanske kan vi få en Gnosjöanda i Oxelösund?
    • Billigare kommunbolag. Vi har halverat antalet styrelseplatser i de kommunala bolagen. Från 28 personer till 16. Varför?  Små effektiva bolagsstyrelser med hög kompetens kostar mindre för skattebetalarna.
    • Billigare båtplatser. Äntligen är avgifterna lagenliga! Tidigare överdebiterades stadens båtägare för att täcka gästhamnens förluster, men nu motsvarar avgiften självkostnadspriset. Som lagen säger. Nästa steg: att med hjälp av Båtägarföreningen nå full beläggning i hamnarna. Oxelösund är en kuststad och ska göra det bästa för sina båtägare, skärgårdsturister, fiskare och båtföretag.
    • Snabbare bygglov. I vår första budget gav vi mer pengar till bygglovshanteringen. Det har gett resultat. Oxelösund får bra betyg i utvärderingarna.

Och några saker till som visar hur vi styr:

• Nya cykelvägar, Nya förskolor, Snyggare parker & badplatser. Detta är förändringar som syns konkret, och som kommer alla till del. Besluten togs i vissa fall innan vi fick makten, men det är vi som driver på genomförandet och utvecklingen. Så att vår fina kuststad blir snyggare och tryggare.
    • 20 nya platser på Björntorp – Nya elevsamordnare i skolorna. Två exempel på hur vi förbättrar för våra äldre och yngre invånare.
    • Synkad social- & äldreomsorg. Här tog vi tag i ett problem. Genom att slå ihop två olika avdelningar i kommunen tog vi första steget mot att hejda den ”karusell” av chefsbyten, personalomsättning och missnöje som pågick under de sista 10 åren av S-styret.
    • Bättre underhållsplanering. Är det inte självklart att varje byggnad som kommunen äger, ska ha en plan för underhåll och renovering?  Det tycker vi också. Därför införde vi detta. Tidigare fanns det ingen plan, man åtgärdade vid behov eller sköt bara upp det. Vi tycker att skattebetalarnas pengar ska hanteras bättre.