• Så styr vi Oxelösund

Så styr vi Oxelösund mot en bättre framtid

Nu är vi med och styr vår fina kuststad, fram till valet 2026. Naturligtvis kan vi inte få igenom alla våra vallöften med bara ett mandat, men vi gör allt för att genomföra KD-politik i Oxelösund. Och samtidigt måna om Koalitionens arbetsro.

M, SD, KD och L tog över makten i januari 2023, efter 72 år av S-styre, och sen dess jobbar vi oförtrutet med att förbättra kommunen. Så att Oxelösund blir effektivare och modernare.

Exempel på saker vi redan har gjort:  Stopp för Långgrund – Billigare båtplatser – Nya cykelvägar – Snabbare bygglov – Nytt näringslivsråd – Nya förskolor – 20 nya platser på Björntorp – Synkad social- & äldreomsorg – Billigare kommunbolag – Bättre underhållsplanering – Snyggare parker & badplatser – Nya elevsamordnare

Dessutom planerar vi:  Ny mountainbikebana – Snyggare centrum – Oxelö Sjöstad – Upphandling av städning – Valfrihet inom hemtjänsten – Nytt äldreboende – Modernare gästhamn – Lägre skatt

Läs mer längre ner. Eller kontakta oss, så berättar vi mer!

Klassisk skeppsratt med ekrar, vid styrplats i mitten på en vit båt. Utsikt mot horisonten.

Fyra partier styr nu Oxelösund tillsammans.

Därför är KD en viktig del av styret

Vi har bara ett mandat, men det är ett avgörande mandat. Koalitionens majoritet är ju 16 mot 15. Så KD är viktigt, och vi har fått många förtroendeposter i nämnder och styrelser. Vill du hjälpa till?  Som väljare, sympatisör och medlem kan du betyda mycket för att Oxelösund ska präglas mer av KD-politik.

Du kanske så småningom övertar någon av våra nämnd- eller styrelseplatser?  Låt oss tillsammans göra vår fina Kuststad ännu bättre för barnfamiljer, äldre och företag.

Här kan du läsa mer om våra 20 förslag

Du kan även se filmerna från Kommunstyrelsen:

Exempel på Koalitionens politik för ett bättre Oxelösund:

• Stopp för Långgrund. Vi sa Nej till projekt Långgrund. Vår fina skärgård är räddad.
    • Näringslivsrådet. Detta är helt nytt. Här ingår elva företag från olika branscher, samt lokala politiker och tjänstepersoner. Därmed har vi nu bättre planering och samverkan, vilket gynnar utveckling och arbetsmarknad.
    • Billigare kommunbolag. Vi har halverat antalet styrelseplatser i de kommunala bolagen. Från 28 personer till 16. Varför?  Små effektiva bolagsstyrelser med hög kompetens kostar mindre för skattebetalarna.
    • Billigare båtplatser. Äntligen är avgifterna lagenliga! Tidigare överdebiterades stadens båtägare för att täcka gästhamnens förluster, men nu motsvarar avgiften självkostnadspriset. Som lagen säger. Nästa steg: att med Båtägarföreningen nå full beläggning i hamnarna. Oxelösund är en kuststad och ska göra det bästa för sina båtägare, skärgårdsturister, fiskare och båtföretag.
    • Snabbare bygglov. I vår första budget gav vi mer pengar till bygglovshanteringen. Det har gett resultat. Oxelösund får bra betyg i utvärderingarna.
    • Valfrihet i hemtjänsten. Snart kan du med hemtjänst välja vem som ska utföra den. Vill du prioritera snabbhet, effektivitet, bra kommunikation eller något annat?  Och du kan byta utförare om något inte passar. Valfrihet flyttar alltså makt till medborgaren, och det är inte konstigt att en majoritet av Sveriges kommuner har infört LOV (Lagen om valfrihet).
    •  som Även privat äldreboende finns det önskemål om. Det viktigaste är att medborgaren har möjlighet att både välja och kan välja bort.
    • Börjat åtgärda chefsflykten inom äldreomsorgen, bl.a. genom att slå ihop två förvaltningar
    • Förberett för att införa valfrihet inom äldreomsorgen
    • Förberett konkurrensprövning av städverksamheten
    • Förberett effektivisering av fastighetsförvaltningen (vilket kommer spara många miljoner…)
    • Tagit nya steg med ”Oxelö Sjöstad” i gamla Badhusviken
    • Färdigställt Peterslunds förskola
    • Börjat bygga om Peterslundsskolan
    • Snyggare infart. Vi har tillskrivit Trafikverket att vi inte är nöjda med infarten till Oxelösund. Hamnbron har genomgått en teknisk renovering men absolut inte ett ansiktslyft. Infarten ska vara ett skyltfönster till staden och ska givetvis smyckas av blommor och flaggspel.