Bo Rudolfsson utsedd till ”Årets Kristdemokrat”.

Arets_Kristdemokrat

Klicka på bilden för att se inslaget på Tvärsnytt

Bo Rudolfsson, kommunalråd i Laxå, blev under Kristdemokraternas kommundagar i Örebro utsedd till ”Årets Kristdemokrat” av tidningen Kristdemokraten. Rudolfsson är kommunstyrelsens ordförande i Laxå sedan valet förra året.

Han säger att anledningen nog är att KD har vunnit i ett omöljligt läge i Laxå, i ett socialdemokratiskt fäste som alla trodde skulle vara socialdemokratiskt och alltid har varit så – men nu har det blivit en ny majoritet i Laxå säger han stolt.

Trots alla problem Laxå kommun lider av vill han satsa på att få en kommun som lyser av skaparkraft, vi vill att det ska hända någonting i kommunen, säger en glad pristagare till Tvärsnytt.

Bo Rudolfsson sitter också med i i valberedningen och kan därför inte kommentera vem han vill se som ny partiordförande.

– Vi har många fler än tio nominerade med många kompetenser säger han lite klurigt, innan han skyndar in för att höra Hägglunds tal.

Det var en överraskad och rörd Bo Rudolfsson som under stående ovationer fick motta priset som Årets kristdemokrat under kommun och landstingsdagarna i Örebro.
Det var det 31:a året i rad som tidningen Kristdemokraten utsåg Årets Kristdemokrat. Utmärkelsen går till någon som arbetat för partiet lokalt eller regionalt. Bland kriterierna för vad som ska gälla för utmärkelsen finns att hon eller han ska ha bidragit till att ge partiet en hög profil och framgångsrikt drivit och fått gehör för kristdemokratisk politik.

Det är kriterium som passar väl in på Bo Rudolfsson, kommunpolitiker i Laxå. Tillsammans med lokala kristdemokrater har Bo Rudolfsson, genom ett långsiktigt och strategiskt arbete lyckats bryta det mångåriga socialdemokratiska majoritetsstyret i Laxå och vinna 18,4 procent av rösterna i kommunvalet.
Bo Rudolfsson började engagera sig politiskt för Kristdemokraterna i Laxå år 1988. Under årens lopp är det han som har varit Mr. Opposition. Han har lyckats samla oppositionspartierna till ”Ett bättre Laxå” som består av partierna KD, M, C, FP och MP och få majoritet i Laxås kommunfullmäktige.

Efter 26 år som oppositionspolitiker valdes Bo i oktober 2014 till nytt kommunalråd i Laxå kommun. Den förste kristdemokratiske kommunstyrelseordföranden i Örebro län.
Bo har också under många år varit en drivande regionpolitiker som satt både Laxå och Kristdemokraterna på kartan.

Ewa Sundkvist, ordförande i tidningsstyrelsen och Birgitta Södertun, vice ordförande i Kristdemokraternas kommun och landstingspolitiska råd delade ut priset.
Tidigare pristagare från Örebro län har varit Ingrid Asprou, Behcet Barsom och Anders Hagström.