• Kampanj för att förebygga självmord

Pressmeddelande-
    I nästa vecka rullar en kampanj igång i en mycket angelägen fråga. Det handlar om hur man kan bidra till att förebygga självmord.

Filmen ”Steg för livet”, regisserad av Paul Jerndal som ligger bakom prisbelönta filmen Indigo, har en central roll i kampanjen med samma namn. Budskapet är att skapa förståelse för hur en människa som umgås med självmordstankar tänker och känner sig och framförallt hur vi som medmänniskor kan agera för att bidra till att förebygga självmord hos människor i vår närhet. Förutom att filmen kan visas i olika sammanhang finns förhoppningen om att den ska spridas i olika sociala medier. Kampanjen kommer även att ha en egen hemsida och bestå av kampanjfoldrar som distribueras till vårdcentraler och sjukhus etc.

Premiärvisningen av filmen är ikväll fredag den 2/9 kl. 17.30 i Stora Teaterns Kristallfoajé i Göteborg. Adress till hemsidan (som öppnar på måndag) är stegforlivet.se

Hösten 2015 beslutade Västra Götalandsregionens psykiatriberedning att ge Kunskapscentrum för psykisk hälsa i uppdrag att i samarbete med Suicidprevention i Väst ta fram en kampanj som riktar sig till allmänheten med syfte att sprida kunskap om hur självmord kan förebyggas.

– För en människa som mår så dåligt att livet känns omöjligt att utstå spelar sjukvården en mycket viktig roll. Framförallt för att förebygga, men också för att rädda liv i en akut situation eller hjälpa på vägen tillbaka. Men sjukvården kan inte ersätta de mänskliga möten som sker i vår vardag. Möten där vi, var och en av oss, kan göra skillnad för medmänniskor som mår dåligt, säger Monica Selin (KD), regionråd och ordförande för Psykiatriberedningen i Västra Götalandsregionen.

– Det kan kännas svårt att ens våga närma sig en människa som mår dåligt och självmord är tyvärr väldigt tabubelagt. Därför behöver vi hjälpas åt med att bryta tystnaden kring en alltför vanligt dödsorsak. Förhoppningen är att vi genom kampanjen ska få redskap för att våga närma oss människor som mår dåligt. Att vi ska hjälpas åt att sprida kunskapen om hur vi kan hjälpa en människa som funderar på att avsluta sitt liv, avslutar Monica Selin.

För mera information:

Monica Selin (KD)