• Civilsamhället behövs som aldrig förr

Debattartikel Bohusläningen – Conny Brännberg Under coronapandemin har civilsamhället stått för heroiska insatser, men också ställts inför enorma utmaningar. När fortsatta stöd formas framöver under krisen får denna sfär inte hamna i skymundan. Den behövs som aldrig förr! (mer …)

• Beslut om sjukvården ska inte fattas i Bryssel

Debattartikel TTELA – Maria Nilsson m.fl. EU har i dag inte befogenheter inom hälso- och sjukvård. Men EU-kommissionen vill nu göra insteg inom detta område.

Startskottet för detta var när EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i november presenterade förslaget om att upprätta en hälsounion. Förslaget är bara ett första steg för att stärka EU:s hälsoarbete. Kommissionären Stella Kyriakides har sagt att hon under kommande konferens om framtidens EU vill titta vidare på v...

• När döden blir ännu svårare

Insändare TTELA – Conny Brännberg och Maria Nilsson m.fl. Bland de som avlider i covid-19 eller misstänkt covid-19 är siffran än högre, ungefär en tredjedel avlider utan att ha någon hos sig. Trots ambitionen att ingen ska behöva dö ensam. (mer …)

• Byråkratiska hinder tas bort för att minska vårdskulden