Laxåelever till riksdagen för 19:e året i rad

iPhone Image 5EDD60

Riksdagsledamoten Aron Modig (KD) berättar för en grupp elever från Centralskolan om riksdagens arbete.

Pressmeddelande 2015-04-23

Laxåelever till riksdagen för 19:e året i rad

Idag reste årskurs 9 på Centralskolan, Laxå till riksdagen för en dag med guidning, debatter och samtal med riksdagsledamöter. Detta är 19:e året i rad som årskurs 9 i Laxå besöker riksdagen tillsammans med sina lärare.

– Att vi som lärare och skola ger eleverna i årskurs 9 möjlighet att besöka riksdagen är en del av undervisningen i samhällskunskap och det är något som uppskattas av eleverna. Vi har bl.a. gått igenom Sveriges styrelsesätt i samhällskunskapen och denna resa ger eleverna att se verkligheten i detta ämnen istället för bara text, säger Daniel Johansson, samhällskunskapslärare på Centralskolan, Laxå.

En årlig resa till riksdagen för årskurs 9 påbörjades i mitten av 1990-talet, som ett erbjudande till eleverna och lärarna på högstadiet. De första åren betalades resan av Allianspartierna, men inom något eller några få år övertogs kostnaden av Centralskolan och så har det fortsatt, men under hela tiden har resan arrangerats av Bo Rudolfsson, då lärare inom Laxå kommun men nu kommunstyrelsens ordförande i Laxå.

–  Både som lärare och politiker ser jag positivt på att elever i årskurs 9 får uppleva riksdagen och samtidigt få en viss uppfattning om politikens möjligheter. Eleverna får en guidning i grupper i riksdagshuset och information om riksdagens arbete av riksdagsledamöterna, sedan träffas alla elever i en lokal i riksdagshuset tillsammans med representanter från några ungdomsförbund som både talar om att engagera sig politiskt men också debatterar någon politisk fråga, säger Bo Rudolfsson, kommunalråd i Laxå.

–  Jag ser det som önskvärt att denna tradition fortsätter även för framtida elever på Centralskolan och jag hoppas att det ska ge en öka llld kunskap om riksdagens arbete men framför allt förståelse för politikens villkor, avslutar Bo Rudolfsson.