Laxå klarar målet ”Topp 100” med råge

foretagsklimat

Laxå placering i Örebro län blir bättre och bättre, nu på plats 71!

Pressmeddelande 2016-09-20
Från botten till topp 100 på fem år. Laxå kommun bestämde sig 2011 för att bli en av Sveriges 100 bästa kommuner när det gäller företagsklimat. Kommunen satte en plan och har med hjälp av aktiviteter och stenhårt arbete lyckats nå sitt mål. När Svenskt Näringsliv idag presenterade årets resultat visade det sig att Laxå klättrat hela 69 placeringar jämfört med föregående år och hamnar på plats 71.

Laxås klättring mot toppen:
År          Placering                 Förändring
2016            71                            +69
2015          140                            +35
2014          175                            +20
2013          195                            -1
2012          194                            +84
2011          278                            -16

foretagsklimat-sr

– Företagsamhet ligger mig varmt om hjärtat och utan alla våra fina företag och engagerade företagare skulle kommunen få det tufft, säger en lycklig Bo Rudolfsson som är kommunalråd i Laxå kommun. Om företagen trivs och mår bra har kommunen bättre förutsättningar att göra långsiktiga satsningar på skolan och inom vården, tillägger Bo Rudolfsson.

– Målet var att komma Topp 100 senast 2018. Jag är så otroligt glad att vi klarade det redan i år och det med råge, jublar en sprudlande glad Mats Fransson, utvecklingschef och den som har ansvarat för att genomföra planen för ett bättre företagsklimat i Laxå. 2013 satte vi målet Topp 100 och vi har sedan dess genomfört mängder med aktiviteter.

– Det känns att Laxå är en kommun i medvind. Ett bra företagsklimat gynnar alla, tillägger Henrik Lovebacke, på Calovea Motor.

– Fantastiskt! Nu gäller det att hålla i vår plan och fortsatta arbetet med att skapa goda förutsättningar för näringslivet i vår kommun, säger Harry Lundin, kommunchef. Idag firar vi, i morgon spänner vi bågen och satsar mot ett nytt mål.

www.foretagsklimat.se

Kontaktuppgifter: