Så röstade Laxå i EU-valet

Vid valet till EU-parlamentet 25 maj röstade invånarna i Laxå lite annorlunda än vid senaste valet hösten 2010. Valdeltagande var bara 37,9 % – vilket är långt under valet 2010 och även lägre än folkomröstningen om skolan i mars 2012. En kommentar skulle kunna vara att ett valdeltagande på 37,9 % i EU-valet är giltigt och respekteras av alla medan ett deltagande i folkomröstningen på över 44  %  och ett resultat på 62 % mot 38 % kan socialdemokraterna rösta ned (med hjälp av folkpartiet) och gå vidare med en annan skolorganisation mot invånarnas önskan.

I EU-valet i vår gick både Socialdemokraterna, Folkpartiet och Moderaterna bakåt, medan Kristdemokraterna, Miljöpartiet och (tyvärr) Sverigedemokraterna gick mest framåt. Även de övriga partierna gick framåt någon procent vardera. Om detta resultat skulle bli resultatet i hösten val så skulle kommunen få en mycket oklar politisk situation.

Du kan se hur både hela kommunen röstade men också hur ditt valdistrikt röstade – dvs. Laxå Centrum, Laxå-Kanalområdet, Röfors, Skagershult och Finnerödja. Klicka här för att komma till valgrafiken.