Koldioxidbudget ska stärka klimatarbetet i Västra Götaland

Pressmeddelande – Magnus Berntsson
I dag beslöt miljönämnden I Västra Götalandsregionen att ge grönt ljus till en koldioxidbudget som omfattar hela länet. Budgeten ska följas upp och omräknas årligen samt sträcker sig från 2020-2040.

Syftet med denna insats är att hjälpa länets aktörer se hur mycket utsläppen måste minska för att Västra Götaland ska kunna bidra till Parisavtalets mål om att hålla nere temperaturhöjningen under 2 grader. Beräkningarna av utsläppen i länet är framtagna av Uppsala universitet.

– Det är glädjande att GrönBlå Samverkans förslag om en koldioxidbudget fått bred uppslutning i nämnden. En sådan här budget erbjuder aktörer i länet en vägvisare i arbetet för att minimera utsläppen av växthusgaser. För att uppnå vårt mål är det viktigt att kommuner, företag och organisationer involveras och samarbetar, säger Magnus Berntsson (KD), ordförande i miljönämnden.

– Västra Götaland ska vara en föregångare i arbetet med att möta klimat- och miljöutmaningar. Med en koldioxidbudget kommer vi kasta ljus på områden som är i behov av mer insatser, säger Magnus Berntsson (KD).

Regionstyrelsen kommer fatta beslut i frågan senare i höst.

Kommentarer:
Magnus Berntsson
Miljönämndens ordförande Västra Götalandsregionen

Studiebesök i Mariestad

Studiebesök i Lidköping

Vårdskulden kan betas av med nationell vårdförmedling

Dags att förstärka elnätskapaciteten

KD: Sluta förminska ”kvinnosjukdomar”

Industrins nya elbehov i Västsverige är lika stort som för hela Stockholm

Kraftsamling elektrifiering

IVA-satsning föreslås bli tidigarelagd

Vilken människosyn har Socialdemokraterna?

Vi budgeterar för en omstart av Västra Götaland