Civilsamhället behövs som aldrig förr

Debattartikel Bohusläningen – Conny Brännberg
Under coronapandemin har civilsamhället stått för heroiska insatser, men också ställts inför enorma utmaningar. När fortsatta stöd formas framöver under krisen får denna sfär inte hamna i skymundan. Den behövs som aldrig förr!

När döden blir ännu svårare

Insändare TTELA – Conny Brännberg och Maria Nilsson m.fl.
Bland de som avlider i covid-19 eller misstänkt covid-19 är siffran än högre, ungefär en tredjedel avlider utan att ha någon hos sig. Trots ambitionen att ingen ska behöva dö ensam.

Byråkratiska hinder tas bort för att minska vårdskulden

Debattartikel Borås tidning – Conny Brännberg m.fl.
Vi är fast beslutna att skapa goda förutsättningar för att kapa vårdskulden i Västra Götaland. Vi är övertygade om att detta är möjligt genom att ta bort byråkratiska hinder och skapa möjligheter för alla vårdgivare att bidra i arbetet, skriver den politiska ledningen i regionen.

Folkhögskolan är unik och måste värnas

Debattartikel Dagens samhälle – Conny Brännberg
Det unika med folkhögskolorna är deras frihet och hur länge de har lämnats fria från politisk klåfingrighet. Men nu höjs röster med krav om att folkhögskolorna ska vara en del av det etablerade allmänna utbildningssystemet. Det är fel väg att gå, skriver regionrådet i Västra Götalandsregionen.

Dags att förändra ett dysfunktionellt system

Debattartikel Smålandsposten – Conny Brännberg m.fl.
Att de tre största regionerna i landet verkar vara beredda att helt avveckla mobilitetsstödet (regionernas finansiering av sina elever på folkhögskolorna) utan att detta har förankrats hos andra regioner är ett stort hot mot verksamheten på många folkhögskolor i landet, skrev Sven Sunesson och Anna Johansson från Centerpartiet i Region Kronoberg på Opinion den 19 juni. Dagens mobilitetsstöd är ett dysfunktionellt system som behöver förändras, svarar i dag representanter för de tre utpekade regionerna.

Regionen stödjer utsatta verksamheter

Debattartikel Mariestads-Tidningen – Conny Brännberg och Kristina Jonäng
De ekonomiska konsekvenserna av covid-19, och de effekter det haft på samhället, har slagit hårt på näringslivet, arbetsmarknaden och kultur- och föreningslivet. Västra Götalandsregionen genomför sedan en tid tillbaka flera insatser för att stötta dessa branscher.

Civilsamhället behöver stöd i coronakrisen

Debattartikel Bohusläningen – Conny Brännberg
Civilsamhällets organisationer har, likt många företagare, tappat stora intäkter i svallvågorna av Coronapandemin. Kristdemokraterna anser att det behövs ett statligt krispaket för att stötta civilsamhället.