Regionstyrelsens ordförande gömmer sig i debatten

Debattartikel Borås Tidning – Stefan Svensson
Västra Götalandsregionens främsta utmaning handlar om att komma till rätta med vårdköerna. Men när jag i en debattartikel i BT (30/12-23) söker svar kring Helén Eliassons, regionstyrelsens ordförande, agerande i denna fråga är tystnaden total. Det är minst sagt uppseendeväckande.

Rödgrön ledning chansar med regionens ekonomi som insats

Debattartikel SLA – Stefan Svensson
Regionråd Helén Eliasson (S) och hennes rödgröna styre nöjde sig inte med att enbart lägga en kraftigt underfinansierad budget för 2023. Även för 2024 läggs en budget med ett underskott på 1,5 miljarder kronor. Förhoppningen är att Sveriges ekonomi ska vända inom kort. Dessa budgetchansningar riskerar att ställa regionen inför en nedåtgående ekonomisk spiral, vilket till syvende och sist kommer att slå tillbaka mot sjukvården.

Västsveriges infrastruktur är eftersatt

Debattartikel Dagens Samhälle – Stefan Svensson m.fl.
Västsverige är i dag en ledande innovationsregion i både nationell och internationell kontext. Under de senaste fem åren har en tredjedel av alla forsknings- och utvecklingsinvesteringar från svenska företag gjorts i Västra Götalandsregionen.

För stora risker med att göra det lättare att ändra juridiskt kön

Debattartikel GP – Stefan Svensson och Pernilla Wendesten
Juridiskt kön är en social konstruktion, men politiska beslut bör vara förankrade i verkligheten. Självbestämmande och upplevelser ska inte ligga till grund för passets uppgifter. Att förneka den biologiska verkligheten är en dålig politik, som i förlängningen kan bli kaotisk och livslångt obarmhärtig för barnen.

S retorik om privat vård ökar bara politikerföraktet

Debattartikel GP – Stefan Svensson och Pernilla Wendesten
Man kan ha olika ingångar i synen på privata vårdgivare. Men att likt Socialdemokraterna påstå att den tidigare grönblå ledningen haft ”en blind tro på marknadslösningar” har inget med verkligheten att göra. Retoriken spär bara på politikerföraktet,

Narkotikarelaterad dödlighet i Sverige är oacceptabelt hög

Debattartikel TTELA – Magnus Jacobsson, Stefan Svensson, Pernilla Wendesten
Varje liv som släcks i spåren av narkotikan är ett för mycket. Som kristdemokrater är vi angelägna om att narkotikadödligheten ska minska, men det gäller att vidta rätt åtgärder. Vi instämmer inte i EU-parlamentarikern Sara Skyttedals påstående om att legalisering av cannabis och avkriminalisering av narkotika skulle vara lösningen.

Rödgrön regionbudget bäddar för skattehöjning

Insändare Mariestads-Tidningen – Stefan Svensson och Pernilla Wendesten
Den som under 2019 försökt förutspå de kommande tre åren hade högst sannolikt missat såväl en pandemi som Putins anfallskrig mot Ukraina. Det visar med all tydlighet hur svårt det är att förespå framtiden även med en relativt kort tidshorisont.

Stärk förlossningsvården

Insändare Dalslänningen
Det behövs en bättre kontinuitet i vårdkedjan före, under och efter förlossning. Kristdemokraterna i Västra Götalandsregionen vill att föräldrar ska mötas av ett barnmorsketeam genom hela graviditeten, förlossningen och eftervården – en form av fast kontakt. Därtill vill vi att nyblivna föräldrar erbjuds hembesök från vården inom tre dagar efter förlossningen samt öka tillgängligheten till digitala vårdbesök för gravida och kvinnor som just genomgått förlossning. Det ger utökade möjligheter att följa upp kvinnans hälsa. Alternativa vårdaktörer utgör ett välkommet och nödvändigt komplement till det offentliga för att åstadkomma en trygg förlossningsvård.