KD: Sluta förminska ”kvinnosjukdomar”

Debattartikel TTELA – Ebba Busch och Maria Nilsson
Ta en värktablett. Slappna av. Sluta stressa! Den typen av bemötande är alldeles för vanligt när man söker hjälp för medicinska besvär som enbart drabbar kvinnor: exempelvis endometrios, lipödem, PCOS eller PMDS.

IVA-satsning föreslås bli tidigarelagd

Maria Nilsson, ledamot i personalutskottet: Nyligen antog Västra Götalandsregionen det GrönBlå budgetförslaget för 2022. Den innehåller en satsning, över tre år, om 130 miljoner kronor för att förstärka IVA-vården vid extraordinära situationer. Men i dag beslutade personalutskottet att föreslå att IVA-satsningen ska påbörjas redan hösten 2021.

Satsningen handlar om att ge erfarna sjuksköterskor och undersköterskor från andra verksamheter möjlighet till att få en särskild utbildning i IVA-vård för att vid behov kunna komplettera och förstärka den ordinarie IVA-verksamheten.

Vilken människosyn har Socialdemokraterna?

Debattartikel Bohusläningen – Stefan Svensson
Den 8 juni beslutade regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen att bifalla GrönBlå Samverkans budgetförslag för 2022. Voteringen på kvällen hade föregåtts av två dagars debatt. Skiljelinjerna var de vanliga. Mot en ansvarsfull GrönBlå budget ställdes ett socialdemokratiskt förslag som basunerade ut större ekonomiska satsningar som, om de verkställts, i praktiken raderat ut alla buffertar under åren 2022-2024. Nu vann deras förslag inte fullmäktiges gillande.

Vi budgeterar för en omstart av Västra Götaland

Debattartikel GP – Conny Brännberg m.fl.
När GrönBlå Samverkan lägger fram budgetförslag för 2022 gör vi det med försiktig optimism för framtiden. Vaccinationer utförs i en allt högre takt och allt fler får sitt skydd mot den förfärliga sjukdomen covid-19. Det finns hopp om att samhället så småningom kan öppna upp och vi budgeterar för en omstart för Västra Götaland.

En efterlängtad omstart för Västra Götaland

Pressmeddelande – GrönBlå Samverkan
Det är med en försiktig optimism GrönBlå Samverkan lägger fram budget för 2022. I takt med att befolkningen vaccineras finns ett hopp om att pandemin ger vika och samhället kan öppnas upp igen. Budgeten för 2022 präglas därför av återstart och av behövliga satsningar som till exempel på löner, förstärkning av IVA-vården och inte minst vården riktad mot den kommunala omsorgen. Samtidigt krävs en fortsatt ansvarsfull ekonomisk politik utifrån det osäkra läge som råder.

Beslut om sjukvården ska inte fattas i Bryssel

Debattartikel TTELA – Maria Nilsson m.fl.
EU har i dag inte befogenheter inom hälso- och sjukvård. Men EU-kommissionen vill nu göra insteg inom detta område.

Startskottet för detta var när EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i november presenterade förslaget om att upprätta en hälsounion. Förslaget är bara ett första steg för att stärka EU:s hälsoarbete. Kommissionären Stella Kyriakides har sagt att hon under kommande konferens om framtidens EU vill titta vidare på vem som ska ha befogenheter över hälsorådet.

När döden blir ännu svårare

Insändare TTELA – Conny Brännberg och Maria Nilsson m.fl.
Bland de som avlider i covid-19 eller misstänkt covid-19 är siffran än högre, ungefär en tredjedel avlider utan att ha någon hos sig. Trots ambitionen att ingen ska behöva dö ensam.

Byråkratiska hinder tas bort för att minska vårdskulden

Debattartikel Borås tidning – Conny Brännberg m.fl.
Vi är fast beslutna att skapa goda förutsättningar för att kapa vårdskulden i Västra Götaland. Vi är övertygade om att detta är möjligt genom att ta bort byråkratiska hinder och skapa möjligheter för alla vårdgivare att bidra i arbetet, skriver den politiska ledningen i regionen.

Förändra levnadsvanorna och förebygg dödliga sjukdomar

Debattartikel Bohusläningen – Acko Ankarberg Johansson och Maria Nilsson
Kunskap om bra kost, motion och en sund livsstil finns i dag hos många, men ojämlikheten i hälsa är stor. Oro för covid-19, ensamhet och isolering leder också till ökad ohälsa. Vår folkhälsopolitik syftar till att stötta människor att göra hälsosamma val men vi vill även lyfta den utbredda ensamheten.