Öka kunskaperna om kvinnosjukdomar

Insändare BT – Lisa Berglund, Frida Edberg, Maria Nilsson
Sjukvården ska vara jämställd men det är inte helt ovanligt att kvinnors besök på vårdcentralen möts av orden ”det är normalt att ha ont vid menstruation” eller ”alla kvinnor spricker vid förlossningen”.

Kvinnoproblem så som menstruation, förlossningsskador och klimakteriebesvär möts emellanåt av ett ryck på axlarna på grund av bristande förståelse och kunskap. Kristdemokraterna vill inrätta ett nationellt forskningsprogram för kvinnosjukdomar och kvinnors hälsa. Vi vill lyfta problematiken med att många kvinnor aldrig får en diagnos och därmed inte korrekt behandling.

Nu satsar vi 700 miljoner kronor på höjda löner till vårdpersonalen

Debattartikel GP – Conny Brännberg m.fl.
I dag presenterar vi, GrönBlå Samverkan, 2023 års budget för Västra Götalandsregionen. Det är en budget som omsluter drygt 60 miljarder kronor och som fördelar resurser till hälso- och sjukvården, regional utveckling, kollektivtrafik och kultur, skriver företrädarna för Grönblå Samverkar i Västra Götalandsregionen.

Verksamhetsbesök vid Hospice Gabriel

I förmiddags besökte Conny Brännberg, Tommy Larsson, Maria Nilsson, Maria Bruckshaw och Stefan Svensson Hospice Gabriel i Lidköping. De möttes upp av verksamhetschef Pia Gustafsson samt Lennart Jonsson och Stefan Collin, båda ledamöter i styrelsen.

Verksamhetsbesök vid Sotenäs Vårdcentral

Kristdemokratiska regionpolitiker besökte under måndagen Sotenäs Vårdcentral i Hunnebostrand. När patienterna fick säga sitt var detta den bästa vårdcentralen i Västra Götalandsregionen 2021.
Anna Stubberöd, verksamhetsansvarig, tog tillsammans med sina kollegor Daniel Jonson och Tomas Endre emot oss. Efter en rundguidning och en presentation av vårdcentralen fortsatte samtalet att handla om bl.a. vad som gör dem så framgångsrika men också vad de inom nuvarande vårdval som kan förbättras.

KD – Sveriges sjukvårdsparti

Debattartikel TTELA – Stefan Svensson och Maria Nilsson
För oss kristdemokrater är sjukvården en högprioriterad fråga. Generellt sett har Sverige en mycket bra sjukvård. Akilleshälen är vårdköerna.

Vårdens diskriminering av kvinnor måste få ett slut

Debattartikel GP –
Sjukdomar som främst drabbar kvinnor har under alltför lång tid ignorerats av forskningen och underbehandlats av sjukvården. Den rådande situationen är dyr för samhället och outhärdlig för oräkneliga kvinnor. Det är dags att vi lyfter kvinnors hälsa på agendan så att förändring kan ske.

Invånarna på Åstol och Dyrön förtjänar en tryggare ambulanssjukvård

På färjan vid Åstol och Dyrön får idag inte sjukhusets ambulanser plats. Detta sedan nya och större ambulanser kommit i bruk. Lösningen i dagsläget är att personalen ställer ambulansen i Rönnäng och tar med sig bår och utrustning på färjan. Väl hos patienten gör de en bedömning, om patienten ska följa med kontaktas räddningstjänsten som då hjälper till att transportera patienten till färjan. Räddningstjänsten fakturerar Sjukhusen i Väster för detta.

Stefan Svensson vald till regionrådskandidat

Pressmeddelande-
Stefan Svensson från Alingsås är vald till gemensam regionrådskandidat, av Kristdemokraterna i Västra Götalands fem valkretsar, inför valet 2022. Det beslutet fattades vid nomineringsstämman som hölls i Trollhättan under lördagen.