Studiebesök i Lidköping

Under fredagen mötte kristdemokratiska region- och kommunpolitiker alzheimersföreningen i Lidköping. Mötet fokuserade föreningens arbete, vård av alzheimerspatienter och anhörigas behov.
Från alzheimersföreningen i Lidköping deltog ordförande Kenneth Lundell och vice ordförande Margareta Ström.
Från Kristdemokraterna medverkade Conny Brännberg, Maria Edström, Maj Ader, Lotta Edvinsson och Stefan Svensson.

KD: Sluta förminska ”kvinnosjukdomar”

Debattartikel TTELA – Ebba Busch och Maria Nilsson
Ta en värktablett. Slappna av. Sluta stressa! Den typen av bemötande är alldeles för vanligt när man söker hjälp för medicinska besvär som enbart drabbar kvinnor: exempelvis endometrios, lipödem, PCOS eller PMDS.

Vilken människosyn har Socialdemokraterna?

Debattartikel Bohusläningen – Stefan Svensson
Den 8 juni beslutade regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen att bifalla GrönBlå Samverkans budgetförslag för 2022. Voteringen på kvällen hade föregåtts av två dagars debatt. Skiljelinjerna var de vanliga. Mot en ansvarsfull GrönBlå budget ställdes ett socialdemokratiskt förslag som basunerade ut större ekonomiska satsningar som, om de verkställts, i praktiken raderat ut alla buffertar under åren 2022-2024. Nu vann deras förslag inte fullmäktiges gillande.

Vi budgeterar för en omstart av Västra Götaland

Debattartikel GP – Conny Brännberg m.fl.
När GrönBlå Samverkan lägger fram budgetförslag för 2022 gör vi det med försiktig optimism för framtiden. Vaccinationer utförs i en allt högre takt och allt fler får sitt skydd mot den förfärliga sjukdomen covid-19. Det finns hopp om att samhället så småningom kan öppna upp och vi budgeterar för en omstart för Västra Götaland.

En efterlängtad omstart för Västra Götaland

Pressmeddelande – GrönBlå Samverkan
Det är med en försiktig optimism GrönBlå Samverkan lägger fram budget för 2022. I takt med att befolkningen vaccineras finns ett hopp om att pandemin ger vika och samhället kan öppnas upp igen. Budgeten för 2022 präglas därför av återstart och av behövliga satsningar som till exempel på löner, förstärkning av IVA-vården och inte minst vården riktad mot den kommunala omsorgen. Samtidigt krävs en fortsatt ansvarsfull ekonomisk politik utifrån det osäkra läge som råder.

Beslut om sjukvården ska inte fattas i Bryssel

Debattartikel TTELA – Maria Nilsson m.fl.
EU har i dag inte befogenheter inom hälso- och sjukvård. Men EU-kommissionen vill nu göra insteg inom detta område.

Startskottet för detta var när EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i november presenterade förslaget om att upprätta en hälsounion. Förslaget är bara ett första steg för att stärka EU:s hälsoarbete. Kommissionären Stella Kyriakides har sagt att hon under kommande konferens om framtidens EU vill titta vidare på vem som ska ha befogenheter över hälsorådet.

När döden blir ännu svårare

Insändare TTELA – Conny Brännberg och Maria Nilsson m.fl.
Bland de som avlider i covid-19 eller misstänkt covid-19 är siffran än högre, ungefär en tredjedel avlider utan att ha någon hos sig. Trots ambitionen att ingen ska behöva dö ensam.

Många far illa efter nedskärningar i assistansen

Insändare TTELA – Pia Steensland och Maria Nilsson
Tänk dig ett liv där varje dag begränsas och ramas in i minuter och sekunder. Att förlora möjligheten att vara delaktig och istället tvingas till isolering. Det är så många människor med omfattande funktionsnedsättning lever idag på grund av nedskärningarna inom assistansen.

Staten bör ta huvudansvaret för sjukvården

Debattartikel GöteborgDirekt – Conny Brännberg och Magnus Berntsson
Patienternas behov måste komma före regionalpolitiska egenintressen. För Kristdemokraterna är rätten till bra och jämlik vård viktigare än att värna dagens sätt att organisera vården.