Varför ger sig Vänsterpartiet på låginkomsttagarna?

Replik GP – Stefan Svensson
I GP den 3 mars lyfter vänsterpartisterna Vahnberg och Eckerström förslaget att höja regionskatten. Sedan dess har regeringen aviserat om att tillskjuta 6 miljarder till regionerna där 1 miljard tillfaller Västra Götalandsregionen (VGR). Idén om att höja regionskatten var felaktig redan innan regeringens besked. Så även påståendet att regeringen inte skulle ta ansvar.

Fler ska få vård snabbare

Debattartikel Borås Tidning – Stefan Svensson m.fl.
Västra Götalandsregionens (VGR) största utmaning handlar om att komma till rätta med vårdköerna. Särskilt tydligt är det inom områdena gynekologi, ortopedi och ögonsjukvård, där alltför många människor tvingas vänta alltför länge på att få tillgång till den vård de behöver. Det är oroande att sjukhusen inte levererar enligt de produktionsplaner som har upprättats och därför inte når den vårdproduktion som planerats. Det är därför som köerna till planerade operationer ökar. Samtidigt är vi medvetna om att regionens sjukhus historiskt haft problem med dålig tillgänglighet och långa köer, trots att stora ekonomiska resurser har tillförts. Oavsett orsak är köerna till vård ett stort problem och köerna drabbar den enskilda patienten.

Regionstyrelsens ordförande gömmer sig i debatten

Debattartikel Borås Tidning – Stefan Svensson
Västra Götalandsregionens främsta utmaning handlar om att komma till rätta med vårdköerna. Men när jag i en debattartikel i BT (30/12-23) söker svar kring Helén Eliassons, regionstyrelsens ordförande, agerande i denna fråga är tystnaden total. Det är minst sagt uppseendeväckande.

För stora risker med att göra det lättare att ändra juridiskt kön

Debattartikel GP – Stefan Svensson och Pernilla Wendesten
Juridiskt kön är en social konstruktion, men politiska beslut bör vara förankrade i verkligheten. Självbestämmande och upplevelser ska inte ligga till grund för passets uppgifter. Att förneka den biologiska verkligheten är en dålig politik, som i förlängningen kan bli kaotisk och livslångt obarmhärtig för barnen.

S retorik om privat vård ökar bara politikerföraktet

Debattartikel GP – Stefan Svensson och Pernilla Wendesten
Man kan ha olika ingångar i synen på privata vårdgivare. Men att likt Socialdemokraterna påstå att den tidigare grönblå ledningen haft ”en blind tro på marknadslösningar” har inget med verkligheten att göra. Retoriken spär bara på politikerföraktet,

Narkotikarelaterad dödlighet i Sverige är oacceptabelt hög

Debattartikel TTELA – Magnus Jacobsson, Stefan Svensson, Pernilla Wendesten
Varje liv som släcks i spåren av narkotikan är ett för mycket. Som kristdemokrater är vi angelägna om att narkotikadödligheten ska minska, men det gäller att vidta rätt åtgärder. Vi instämmer inte i EU-parlamentarikern Sara Skyttedals påstående om att legalisering av cannabis och avkriminalisering av narkotika skulle vara lösningen.

Rödgrön regionbudget bäddar för skattehöjning

Insändare Mariestads-Tidningen – Stefan Svensson och Pernilla Wendesten
Den som under 2019 försökt förutspå de kommande tre åren hade högst sannolikt missat såväl en pandemi som Putins anfallskrig mot Ukraina. Det visar med all tydlighet hur svårt det är att förespå framtiden även med en relativt kort tidshorisont.