Staten bör ta huvudansvaret för sjukvården

Debattartikel GöteborgDirekt – Conny Brännberg och Magnus Berntsson
Patienternas behov måste komma före regionalpolitiska egenintressen. För Kristdemokraterna är rätten till bra och jämlik vård viktigare än att värna dagens sätt att organisera vården.

Koldioxidbudget i Västra Götaland

Debattartikel SLA – Magnus Berntsson m.fl.
Västra Götalandsregionens budget, som beslutades den 11/6 innehåller ett initierande av en koldioxidbudget. En sådan budget kommer att ge oss politiker en bättre möjlighet att styra Västra Götaland till en mer hållbar region, där målet är att nå upp till de mål som Parisavtalet fastslagit.

Nya inköpspolicyn spar regionen miljoner

Debattartikel Dagens samhälle – Magnus Berntsson m.fl.
120 mil slangar i sjukvården i Västra Götalandsregionen är nu fria från pvc och ftalater. Vi testar cellulosabaserade material i förbrukningsvaror och skärper uppföljningen vid inköp av läkemedel. Fler och fler fordon som levererar varor till regionens verksamheter är fossilfria. Det är några av resultaten när högre miljökrav i inköpspolicy och miljöplan slagit igenom i regionens verksamheter.

GrönBlå Samverkans regionstyrelsegrupp vald

Pressmeddelande-
Regionfullmäktige röstade på tisdagen fram de sju regionråd och sju ersättare i regionstyrelsen som utgör GrönBlå Samverkans regionstyrelsegrupp under den kommande mandatperioden. Regionfullmäktige valde även Johnny Magnusson (M) till posten som regionstyrelsen ordförande.