Vi budgeterar för en omstart av Västra Götaland

Debattartikel GP – Conny Brännberg m.fl.
När GrönBlå Samverkan lägger fram budgetförslag för 2022 gör vi det med försiktig optimism för framtiden. Vaccinationer utförs i en allt högre takt och allt fler får sitt skydd mot den förfärliga sjukdomen covid-19. Det finns hopp om att samhället så småningom kan öppna upp och vi budgeterar för en omstart för Västra Götaland.

Byråkratiska hinder tas bort för att minska vårdskulden

Debattartikel Borås tidning – Conny Brännberg m.fl.
Vi är fast beslutna att skapa goda förutsättningar för att kapa vårdskulden i Västra Götaland. Vi är övertygade om att detta är möjligt genom att ta bort byråkratiska hinder och skapa möjligheter för alla vårdgivare att bidra i arbetet, skriver den politiska ledningen i regionen.

Folkhögskolan är unik och måste värnas

Debattartikel Dagens samhälle – Conny Brännberg
Det unika med folkhögskolorna är deras frihet och hur länge de har lämnats fria från politisk klåfingrighet. Men nu höjs röster med krav om att folkhögskolorna ska vara en del av det etablerade allmänna utbildningssystemet. Det är fel väg att gå, skriver regionrådet i Västra Götalandsregionen.

Regionen stödjer utsatta verksamheter

Debattartikel Mariestads-Tidningen – Conny Brännberg och Kristina Jonäng
De ekonomiska konsekvenserna av covid-19, och de effekter det haft på samhället, har slagit hårt på näringslivet, arbetsmarknaden och kultur- och föreningslivet. Västra Götalandsregionen genomför sedan en tid tillbaka flera insatser för att stötta dessa branscher.

Civilsamhället behöver stöd i coronakrisen

Debattartikel Bohusläningen – Conny Brännberg
Civilsamhällets organisationer har, likt många företagare, tappat stora intäkter i svallvågorna av Coronapandemin. Kristdemokraterna anser att det behövs ett statligt krispaket för att stötta civilsamhället.

Budgetförslag för 2020 – Fokusering och prioritering

Pressmeddelande-
GrönBlå Samverkans gruppledare kommer att finnas tillgängliga för kommentarer från och med klockan 11.00 idag måndag den 6 maj. Budgetförslaget kan laddas ner här.

GrönBlå Samverkans budgetförslag fokuserar på de stora satsningar som tidigare gjorts och som fullföljs även år 2020. Det handlar om kontinuitet och långsiktighet för en god utveckling av Västra Götalandsregionen. Samtidigt har de ekonomiska förutsättningarna förändrats och prognoserna visar på ett betydligt kärvare läge. Det kräver tydligare prioriteringar, ekonomiskt ansvarstagande och återhållsamhet inom alla Västra Götalandsregionens områden och verksamheter. Ordning och reda i ekonomin står dock inte mot utveckling och förbättring. De är varandras förutsättningar. Med förslaget till budget tar GrönBlå Samverkan ansvar för båda.

Skapa bättre förutsättningar för att driva företag

Insändare Ulricehamns tidning – Valéria Kant
En väl utvecklad infrastruktur och kollektivtrafik är viktiga förutsättningar för att vardagen ska fungera. Satsningar på effektiva transporter bidrar till att lösa livspusslet och möjliggör mer tid för familjen. Dessutom ges företag bättre förutsättningar till att växa och därmed bidra till hållbar utveckling. Regionen måste agera påtryckande mot regeringen – och i god samverkan med kommunerna – för att Västra Götaland ska ta del av större statliga anslag till vägar och järnvägar. Driften och underhållet måste förbättras.