Vårdskulden kan betas av med nationell vårdförmedling

Insändare Bohusläningen – Ebba Busch, Conny Brännberg och Acko Ankarberg Johansson
Under coronapandemin har det varit nödvändigt att skjuta upp vård och det kommer ta lång tid att beta av den så kallade vårdskulden. Såväl patienter som personal drabbas av den allt större vårdskulden.

Vi behöver tillföra resurser till vården, men det räcker inte. Uppdelningen i 21 sjukvårdsregioner försvårar när vi ska hantera den uppskjutna vården.

Beslut om sjukvården ska inte fattas i Bryssel

Debattartikel TTELA – Maria Nilsson m.fl.
EU har i dag inte befogenheter inom hälso- och sjukvård. Men EU-kommissionen vill nu göra insteg inom detta område.

Startskottet för detta var när EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i november presenterade förslaget om att upprätta en hälsounion. Förslaget är bara ett första steg för att stärka EU:s hälsoarbete. Kommissionären Stella Kyriakides har sagt att hon under kommande konferens om framtidens EU vill titta vidare på vem som ska ha befogenheter över hälsorådet.

Förändra levnadsvanorna och förebygg dödliga sjukdomar

Debattartikel Bohusläningen – Acko Ankarberg Johansson och Maria Nilsson
Kunskap om bra kost, motion och en sund livsstil finns i dag hos många, men ojämlikheten i hälsa är stor. Oro för covid-19, ensamhet och isolering leder också till ökad ohälsa. Vår folkhälsopolitik syftar till att stötta människor att göra hälsosamma val men vi vill även lyfta den utbredda ensamheten.