Öka kunskaperna om kvinnosjukdomar

Insändare BT – Lisa Berglund, Frida Edberg, Maria Nilsson
Sjukvården ska vara jämställd men det är inte helt ovanligt att kvinnors besök på vårdcentralen möts av orden ”det är normalt att ha ont vid menstruation” eller ”alla kvinnor spricker vid förlossningen”.

Kvinnoproblem så som menstruation, förlossningsskador och klimakteriebesvär möts emellanåt av ett ryck på axlarna på grund av bristande förståelse och kunskap. Kristdemokraterna vill inrätta ett nationellt forskningsprogram för kvinnosjukdomar och kvinnors hälsa. Vi vill lyfta problematiken med att många kvinnor aldrig får en diagnos och därmed inte korrekt behandling.

KD – Sveriges sjukvårdsparti

Debattartikel TTELA – Stefan Svensson och Maria Nilsson
För oss kristdemokrater är sjukvården en högprioriterad fråga. Generellt sett har Sverige en mycket bra sjukvård. Akilleshälen är vårdköerna.

KD: Sluta förminska ”kvinnosjukdomar”

Debattartikel TTELA – Ebba Busch och Maria Nilsson
Ta en värktablett. Slappna av. Sluta stressa! Den typen av bemötande är alldeles för vanligt när man söker hjälp för medicinska besvär som enbart drabbar kvinnor: exempelvis endometrios, lipödem, PCOS eller PMDS.

IVA-satsning föreslås bli tidigarelagd

Maria Nilsson, ledamot i personalutskottet: Nyligen antog Västra Götalandsregionen det GrönBlå budgetförslaget för 2022. Den innehåller en satsning, över tre år, om 130 miljoner kronor för att förstärka IVA-vården vid extraordinära situationer. Men i dag beslutade personalutskottet att föreslå att IVA-satsningen ska påbörjas redan hösten 2021.

Satsningen handlar om att ge erfarna sjuksköterskor och undersköterskor från andra verksamheter möjlighet till att få en särskild utbildning i IVA-vård för att vid behov kunna komplettera och förstärka den ordinarie IVA-verksamheten.

Beslut om sjukvården ska inte fattas i Bryssel

Debattartikel TTELA – Maria Nilsson m.fl.
EU har i dag inte befogenheter inom hälso- och sjukvård. Men EU-kommissionen vill nu göra insteg inom detta område.

Startskottet för detta var när EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i november presenterade förslaget om att upprätta en hälsounion. Förslaget är bara ett första steg för att stärka EU:s hälsoarbete. Kommissionären Stella Kyriakides har sagt att hon under kommande konferens om framtidens EU vill titta vidare på vem som ska ha befogenheter över hälsorådet.

När döden blir ännu svårare

Insändare TTELA – Conny Brännberg och Maria Nilsson m.fl.
Bland de som avlider i covid-19 eller misstänkt covid-19 är siffran än högre, ungefär en tredjedel avlider utan att ha någon hos sig. Trots ambitionen att ingen ska behöva dö ensam.

Förändra levnadsvanorna och förebygg dödliga sjukdomar

Debattartikel Bohusläningen – Acko Ankarberg Johansson och Maria Nilsson
Kunskap om bra kost, motion och en sund livsstil finns i dag hos många, men ojämlikheten i hälsa är stor. Oro för covid-19, ensamhet och isolering leder också till ökad ohälsa. Vår folkhälsopolitik syftar till att stötta människor att göra hälsosamma val men vi vill även lyfta den utbredda ensamheten.

Många far illa efter nedskärningar i assistansen

Insändare TTELA – Pia Steensland och Maria Nilsson
Tänk dig ett liv där varje dag begränsas och ramas in i minuter och sekunder. Att förlora möjligheten att vara delaktig och istället tvingas till isolering. Det är så många människor med omfattande funktionsnedsättning lever idag på grund av nedskärningarna inom assistansen.